11 rad dla kobiet w ciąży
Pin It

„Zdrowie społeczeństwa zależy od zdrowia ciężarnych” – twierdzą Martha i William Sears, autorzy „Księgi ciąży”. W dużej mierze od tego, jak dbasz o siebie, zależy zdrowie twojego maleństwa. Sprawdź, jak na co dzień możesz pomóc sobie i dziecku. Niech dbanie o zdrowie stanie się twoim hobby!

Jeżeli do tej pory brakowało ci motywacji do zmiany stylu życia, sposobu odżywiania czy podjęcia aktywności, świadomość, że nosisz pod sercem dziecko, może to w końcu zmienić. Ciąża motywuje, by robić wszystko, co najlepsze dla naszego zdrowia. Im wcześniej wprowadzisz poniższe rady w życie, tym lepiej. Nawyki ciężarnej mamy mogą mieć długofalowe przełożenie na zdrowie dziecka.

Oto 11 rad dla kobiet w ciąży:

1. Jedz dla dwojga, nie za dwoje

Nie dwa razy więcej, ale dwa razy lepiej! Ciąża to nie jest czas, aby sobie folgować i zjadać wszystko to, na co mamy ochotę w nieograniczonych ilościach. Każdego dnia powinnyśmy dostarczyć sobie i dziecku niezbędnych składników odżywczych. Twoje dziecko potrzebuje ich do prawidłowego rozwoju. To oznacza, że należałoby z rozwagą podchodzić do tego, co kładziemy na talerzu. Ciąża może być świetnym impulsem, aby w końcu dowiedzieć się więcej na temat czytania etykiet produktów i wybierać te, które są najmniej przetworzone. Warto też nosić przy sobie zdrowe przekąski i dbać o regularne posiłki. Zachęcamy też do tego, aby więcej jeść w domu niż na mieście – mamy wtedy 100% pewności co do jakości potraw (chyba, że mamy swoje sprawdzone restauracje, co do których nie mamy zastrzeżeń). Postaw na jakość tego, co jesz, i to nie tylko na czas ciąży.

2. Kontroluj przyrost wagi

Ciąża to chyba jedyny czas w życiu, kiedy rosnący brzuch jest powodem do radości. W ciąży na pewno przybędzie nam trochę kilogramów (sprawdź, ile powinno się przytyć). Ma na to wpływ nie tylko rosnące dziecko, ale także powiększona macica, łożysko, wody płodowe, czy nawet powiększone piersi. Problem może pojawić się wtedy, gdy tyjemy za dużo. Nadmierny przyrost wagi może zapowiadać różne problemy (zbyt duża waga noworodka, większa liczba komplikacji okołoporodowych, ryzyko cukrzycy ciążowej, więcej bólów stawów itd.). Aby ich uniknąć, staraj się odżywiać zdrowo i dbać o regularny ruch.

3. Ćwicz dla dwojga

Umiarkowana aktywność fizyczna niesie szereg korzyści i dla mamy, i dla dziecka. Jeżeli do tej pory stroniłaś od ćwiczeń, postaw na codzienne spacery, jogę, pilates albo pływanie. Odpowiednie ćwiczenia pomogą przygotować się twojemu organizmowi na czas porodu. Dzięki temu złagodzisz też wahania nastrojów i poprawisz swoje samopoczucie. Pamiętaj też o ćwiczeniach mięśni dna miednicy.

4. Dbaj o sen

W czasie ciąży temat snu może być dość drażliwy. Ciągłe wizyty w toalecie i rosnący brzuszek mogą go nieco utrudniać. Jeżeli jednak czujesz senność nawet w ciągu dnia, pozwól sobie na to, by zwolnić i zdrzemnąć się na chwilę. Jeżeli do tej pory zarywałaś noce, to dobry czas, aby to zmienić. Regularny sen to jeden z elementów zdrowego stylu życia. Korzystaj z niego, bo możliwe, że już wkrótce nie będziesz pamiętać, kiedy ostatni raz przespałaś noc. Ponadto twój metabolizm w ciąży pracuje więcej niż zwykle i potrzebuje więcej czasu na odpoczynek.

5. Zrezygnuj z używek

Z ciążą wiążą się dwie podstawowe zasady – zakaz palenia i zakaz picia alkoholu. Unikajmy też przebywania w towarzystwie osób palących – bierne palenie też jest szkodliwe dla płodu. Najlepiej wszystkie szkodliwe substancje (nikotyna, alkohol, narkotyki) odstawić jeszcze zanim zajdziemy w ciążę. W czasie ciąży nie musimy całkowicie rezygnować z picia kawy, ale lepiej ograniczyć jej spożycie.

6. Unikaj toksyn

Uważaj też w trakcie domowych porządków. Silnie chemiczne substancje możesz zastąpić naturalnymi zamiennikami (np. soda i ocet zamiast płynów do czyszczenia). Tradycyjne proszki do prania zamień na delikatne, przeznaczone dla niemowląt produkty, które są przebadane pod kątem dermatologicznym, a zatem nie podrażniają twojej skóry (np. hipoalergiczne proszki do prania marki Lovela). Przejrzyj też kosmetyki, których używasz, czy nie zawierają szkodliwych substancji.

7. Zrezygnuj z medykamentów

Dokładnie przejrzyj zawartość swojej apteczki i ostrożnie podchodź do stosowania różnych lekarstw. Nawet jeśli dotychczas stosowałaś leki na różne dolegliwości, teraz zanim po nie sięgniesz, skonsultuj to z lekarzem lub położną. Dowiedz się, jak możesz sobie pomóc bez uciekania się do łykania tabletek.

8. Znajdź położną

Możliwość skontaktowania się z zaufaną osobą, która udzieli profesjonalnego wsparcia o dowolnej porze, jest bezcenna. Podczas ciąży nie brakuje sytuacji, gdy czujemy się niepewnie i szukamy fachowej porady. Dobrą pomocą może się okazać położna. Możemy wybrać ją w dowolnym momencie, wystarczy jedynie złożyć deklarację wyboru położnej (do pobrania tutaj). Od 21. tygodnia ciąży przysługują nam też bezpłatne spotkania edukacyjne z położną (więcej na ten temat dowiesz się tutaj). Możemy przygotować z nią plan opieki okołoporodowej i omówić tematy, które nas interesują.

9. Przygotuj się

Poród to wydarzenie, którego nie da się zaplanować, są jednak kwestie, o które warto zadbać zanim do niego dojdzie. Znajomość faz porodu, fizjologii porodu czy laktacji może pomóc nam w sytuacji, gdy będziemy miały już z nimi do czynienia. Znajomość swoich praw pomoże w podjęciu różnych wyborów i zareagowania, gdy będzie to konieczne (warto, by poznała je także osoba, która będzie z nami podczas porodu). Jak przekonują wspomniani już Martha i William Sears, wraz z wiedzą, jak dbać o siebie i dziecko, dostajemy też większa pewność siebie, która przekłada się na większy spokój.

10. Dbaj o relaks

W trakcie dziewięciu miesięcy ciąży trudno całkowicie uniknąć stresu, o ile to jednak możliwe, starajmy się, aby było go jak najmniej. Ćwiczenia relaksacyjne czy oddechowe nie tylko poprawią samopoczucie, lecz także pomogą w przygotowaniu do porodu.

11. Nie zamartwiaj się

Szukaj pozytywnych opowieści porodowych i ludzi, którzy będą cię wspierać oraz pomogą rozwiać wątpliwości. Jeżeli martwi cię jakaś sprawa, szukaj rzetelnych informacji i fachowego wsparcia. Jeżeli masz w sobie wiele obaw, porozmawiaj z kimś na ten temat.

lovela proszki do prania

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz