Pin It

Bóle kręgosłupa, zaburzenia widzenia, sztywnienie nadgarstka… Dolegliwości te znane są niemal każdej osobie, której praca wymaga wielogodzinnego przesiadywania przed komputerem. W czasie ciąży objawy te mogą stawać się szczególnie dokuczliwe. Dlatego nie zapomnij zadbać o stanowisko pracy i upomnieć się o skrócenie czasu spędzanego na wpatrywaniu się w monitor.

Czas pracy

Kobieta w ciąży, bez względu na stopień jej zaawansowania, nie może spędzać przy komputerze więcej niż cztery godziny dziennie. Nie jest to wskazówka, którą pracodawca może respektować lub nie, lecz ustalenie, do którego bezwzględnie musi się zastosować. Podstawę prawną stanowi Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet.

W sytuacji, gdy ograniczenie czasu pracy przy komputerze nie jest możliwe, pracodawca ma obowiązek przenieść cię na inne stanowisko. Gdy ze zmianą obowiązków wiąże się niższa pensja, wówczas należy ci się dodatek wyrównawczy. Wszelkie odstępstwa od rozporządzenia powinnaś zgłaszać do Państwowej Inspekcji Pracy.

Ergonomia miejsca pracy

Odpowiednie przygotowanie miejsca pracy jest ważne nie tylko wtedy, gdy spodziewasz się dziecka. W ciąży jednak mogą się nasilać dolegliwości, które do tej pory nie dawały ci się we znaki. Wzrastające obciążenie kręgosłupa sprawi, że zaczniesz odczuwać bóle i sztywność. Z kolei utrudnione krążenie może prowadzić do częstszych obrzęków w obrębie nóg i pojawienia się sinych naczynek lub nawet żylaków. Dlatego właśnie w ciąży należy szczególnie zadbać o ergonomię miejsca pracy. Na co zwrócić uwagę?

Krzesło powinno umożliwiać obrót o 360 stopni i regulację wysokości siedziska, a oparcie musi być tak wyprofilowane, aby podpierało lędźwiowy odcinek kręgosłupa. Jeśli oparcie jest proste, warto poszukać specjalnej poduszki lędźwiowej, którą mocuje się do krzesła za pomocą pasków (cena: ok. 60 zł). Nadgarstki nie mogą „wisieć” w powietrzu, a przedramiona i ramiona powinny tworzyć kąt prosty. Aby uniknąć zespołu cieśni nadgarstka, warto nabyć żelowe podkładki (cena: ok. 30 zł).

Nie zakładaj nogi na nogę! Jeśli czujesz, że jest ci niewygodnie, być może komfort poprawi podnóżek. Zwróć uwagę na to, czy monitor ustawiony jest w odległości ok. 50 cm od oczu. To jednak nie wystarczy: aby oczy nie wysilały się w czasie pracy, powinnaś patrzeć lekko w dół. Takie ułożenie monitora, które wymusza spoglądanie w górę, powoduje nienaturalne napięcie mięśni gałek ocznych.

Rób przerwy

Nawet jeśli przygotujesz stanowisko pracy zgodnie z wytycznymi, nie oznacza to, że możesz pracować non stop bez szkody dla zdrowia. Niezbędne są przerwy, w czasie których rozciągniesz mięśnie i stawy, przejdziesz się po biurze, wyglądniesz przez okno. Pamiętaj, że po każdej godzinie pracy przy komputerze przysługuje ci 5-minutowa przerwa.

Rozluźniające ćwiczenia możesz wykonywać także podczas pracy. Od czasu do czasu wykonaj okrężne ruchy nadgarstkami i stopami. Aby odprężyć napięte mięśnie szyi, popatrz raz w jedną stronę, raz w drugą, równocześnie krążąc ramionami.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz