Pin It

O prawidłowy rozwój ciąży można zadbać już podczas codziennych posiłków. Wystarczy wprowadzić do diety kilka zasad, aby przyszła mama i jej dziecko mogli cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Ogromny wpływ na to ma nie tylko jakość produktów, ale także ich ilość. Odpowiednia dieta przyszłej mamy pomoże zapobiec też m.in. anemii oraz wielu dolegliwościom, np. zaparciom, żylakom czy obrzękom.

Talerz pełen kolorów

Dieta kobiety w ciąży powinna być tak zróżnicowana, aby dostarczać jak najwięcej najważniejszych witamin i minerałów. Najlepiej wybierać produkty bogate w magnez, żelazo, kwas foliowy (zmniejsza ryzyko wad wrodzonych), jod, cynk, potas (reguluje ciśnienie krwi), witaminę C (niezbędna przy budowie kości dziecka, ułatwia wchłanianie żelaza, podnosi odporność), błonnik (zapobiega zaparciom), beta – karoten (konieczny do budowy tkanek). Najlepszym źródłem wielu tych składników są warzywa i owoce. Dobrze jest urozmaicać dietę sięgając po różnorodne rośliny, tym bardziej, że wiele z nich jest łatwo dostępnych i niedrogich. Spośród warzyw najbardziej wskazane są: pomidory, szparagi, brokuły, sałata, szpinak, papryka, buraki, brukselka, groszek. W przypadku owoców najlepiej sięgnąć po mango, morele, kiwi, jabłka, grejpfruty, truskawki, wiśnie, ananasy.

Oprócz warzyw i owoców warto wprowadzać do swoich dań takie produkty jak  pełnoziarniste pieczywo, kasze, mleko, czarną fasolę, jaja, wołowinę. Są one bogatym źródłem wielu  składników niezbędnych dla prawidłowego rozwoju ciąży.

Warto unikać też długich przerw między posiłkami, jeść około 5-6 potraw dziennie, a owoce i warzywa dokładnie myć i najlepiej spożywać w surowej postaci.

Jeśli nie lubisz mięsa

Mięso jest jednym z najważniejszych produktów, które powinny znaleźć się w diecie przyszłej mamy. Jest ono niezbędne dla dostarczania dużej ilości białka i żelaza. Najlepiej jest jeżeli mamy dostęp do mięsa z ekologicznych hodowli. Warto sięgać po mięso kilka razy w tygodniu. Jeśli jednak preferujesz posiłki bezmięsne należy tak zbilansować dietę, aby zapewnić organizmowi przede wszystkim odpowiednią ilość białka. Jego bogatym źródłem są jaja i produkty mleczne, a także rośliny strączkowe (soczewica, groch, soja, bób), brązowy ryż, jęczmień, pszenica, kasza gryczana, orzechy (włoskie, pistacjowe, nerkowce), nasiona (sezamu, dyni, słonecznika), ryby (sprawdź, jakie są bezpieczne w ciąży).

Co na pragnienie?

Najlepszym dodatkiem do posiłków oraz sposobem na ugaszenie pragnienia jest woda. U kobiet w ciąży zapotrzebowanie na płyny wzrasta do co najmniej 3 litrów dziennie. Picie wody łagodzi takie dolegliwości jak nudności, wymioty, zaparcia, zapobiega odwodnieniu oraz zapewnia prawidłowe nawilżenie skóry.

Dopuszczalne, ale z rozwagą

Wiele kobiet w ciąży ma wątpliwości wobec spożywania niektórych produktów, nie wiedząc, czy można sobie w ogóle na nie pozwolić. Dodatkowo na temat niektórych z nich pojawiają się mity, które zmuszają kobiety do rezygnacji z ulubionych potraw na cały okres ciąży. Nie we wszystkich przypadkach trzeba odmawiać sobie takich przyjemności.

Ryby. Jedzenie ryb w czasie ciąży jest wskazane, ale należy bezwzględnie unikać niektórych gatunków. Pomimo tego, że ryby zawierają wiele cennych składników, to kumulują też w sobie bardzo szkodliwą rtęć, która łatwo przenika przez łożysko i może prowadzić do uszkodzenia systemu nerwowego płodu. Stąd należy unikać przede wszystkim ryb drapieżnych, takich jak: rekin, miecznik, tuńczyk czy makrela królewska. Więcej informacji na temat jedzenia ryb w ciąży znajdziesz TUTAJ.

Sushi. Fanki sushi nie muszą rezygnować z niego na czas ciąży, jednak warto zachować przy nim rozwagę. Przede wszystkim jedzenie sushi jest dozwolone jeśli mamy całkowitą pewność, że pochodzi ze sprawdzonej restauracji, jest świeże, a mięso ryb nie jest surowe, tylko poddane termicznej obróbce. Dobrym rozwiązaniem na czas ciąży jest sushi wegetariańskie.

Dania na ostro. Kobiety, które lubią ostro doprawione potrawy nie muszą z nich rezygnować w czasie ciąży. Pikantne dania nie mają szkodliwego wpływu na dziecko.

Kofeina. Mała czarna w umiarkowanych ilościach nie jest szkodliwa w czasie ciąży, pod warunkiem, że mama pije nie więcej niż dwie filiżanki kawy dziennie. Spożywanie większej ilości tego czarnego napoju (powyżej 200 mg na dzień) może prowadzić do ryzyka urodzenia dziecka z niedowagą, występowania wad wrodzonych u płodu czy poronienia. Na czas ciąży można sięgać też po kawę bezkofeinową. Warto pamiętać o tym, że źródłem kofeiny są też herbata, czekolada i coca-cola (z której lepiej zrezygnować w czasie ciąży).

Czekolada. Zdaniem helsińskich naukowców dzieci matek, które spożywały w czasie ciąży czekoladę, są weselsze i mniej narażone na skutki stresu. Dodatkowo jest ona źródłem magnezu, żelaza, wapnia i witaminy B3. Wpływa też na zmniejszenie ryzyka wystąpienia stanu przedrzucawkowego u płodu i wystąpienia nadciśnienia ciążowego. Pomimo tych zalet i przyjemności czerpanej z jedzenia czekolady należy pamiętać o zachowaniu umiaru, chociażby ze względu na zawartą w niej kofeinę oraz kalorie. Spożywanie więcej niż 200g tej słodyczy w ciągu dnia może mieć poważne konsekwencje dla utrzymania ciąży. Jeśli nachodzi jednak na nią ochota, najlepiej sięgać po gorzką czekoladę.

Sól. Zarówno jej nadmiar, jak i niedobór może mieć negatywny wpływ na rozwój ciąży, a konkretnie na ukształtowanie nerek płodu oraz występowanie nadciśnienia tętniczego w późniejszym życiu dziecka. Zbyt duża ilość soli prowadzi do zatrzymania wody w organizmie, a to z kolei może być przyczyną pojawiania się obrzęków. WHO zaleca, aby nie jeść więcej niż 6 gramów soli dziennie (ok. jednej łyżeczki).

O tym zapomnij

Alkohol. Przez cały okres ciąży zapomnij w ogóle o jego istnieniu. Picie jakiejkolwiek ilości, nawet lampki wina do posiłku, czy okazjonalnego szampana jest kategorycznie zabronione. Nawet najmniejsza ilość alkoholu może powodować szkody w rozwoju dziecka (groźne schorzenia narządów, deformacje, uszkodzenie mózgu, wolniejszy rozwój, zaburzenia wzrostu, słuchu, wzroku), występowanie Zespołu Alkoholowego Płodu (FAS) oraz często jest przyczyną poronienia (zwłaszcza w pierwszym trymestrze ciąży).

Surowe mięso. Może być przyczyną wystąpienia niebezpiecznej dla dziecka toksoplazmozy.  Tatar i surowe ryby lepiej usunąć z diety.

Wędzone potrawy. Zawierają rakotwórcze nitrozoaminy oraz dużo soli, mogą powodować też toksoplazmozę.

Niektóre gatunki ryb. Niektóre ryby kumulują w sobie szkodliwe substancje i duże ilości rtęci. Lepiej unikać takich ryb jak rekin, miecznik, tuńczyk, makrela królewska, szczupak, marlin czy halibut.

Słodycze i fast foody. To źródła pustych kalorii, które lepiej wyeliminować ze swojej diety nie tylko na czas ciąży.

Cola, sprite, fanta i inne kolorowe napoje gazowane. Wbrew pozorom nie gaszą wcale dobrze pragnienia, a zawierają mnóstwo sztucznych barwników, aromatów oraz cukru. Lepiej zastąpić je świeżymi sokami i wodą niegazowaną.

Nie tylko jakość, ale również ilość

Stwierdzenie, że w czasie ciąży można jeść za dwoje, jest błędne. Tycie w ciąży jest naturalnym stanem, ale nie daje on przyzwolenia na zbyt obfite i niewartościowe posiłki. W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie na energię jest identyczne jak przed ciążą, dopiero w drugim oraz w trzecim wzrasta o około 300 kalorii. Lepiej kontrolować swoją masę ciała, co ma wpływ na samopoczucie, przebieg ciąży oraz późniejszy powrót do formy. Przyjmuje się, że kobiety z niedowagą powinny przytyć w czasie ciąży ok  12-20 kg, z nadwagą – ok.  6-11 kg, natomiast te, które przed ciążą miały prawidłową wagę – 11-15 kg.

Szkodliwy może być nie tylko nadmiar jedzenia, ale i jego niedobór. W czasie ciąży lepiej zapomnieć o jakimkolwiek odchudzaniu, ponieważ niesie to za sobą poważne konsekwencje dla rozwoju płodu (niska masa urodzeniowa, uszkodzenia mózgu i układu nerwowego, przedwczesny poród).

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz