dlaczego warto ćwiczyć w ciąży
Pin It

Kiedyś radzono przyszłym mamom, aby jadły za dwoje i najlepiej na dziewięć miesięcy zaległy na kanapie. Dziś wiadomo, że należy jeść nie za dwoje, lecz dla dwojga, a umiarkowana aktywność fizyczna jest wręcz zalecana. Zamiast więc bezczynnie siedzieć i zajadać się smakołykami, lepiej wybrać się na spacer, pójść na basen albo poćwiczyć na piłce. Wszystko z korzyścią dla zdrowia i mamy, i dziecka.

Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

Ćwiczenia fizyczne w ciąży poprawiają ogólną sprawność i podnoszą wydolność organizmu, co sprawia, że jest lepiej przygotowany do ogromnego wysiłku, jaki go wkrótce czeka. Dochodzi do pobudzenia krążenia krwi, a tym samym lepiej dotlenione i odżywione są wszystkie tkanki. Usprawniona zostaje praca układu oddechowego. Zwiększa się siła i wytrzymałość mięśni. Następuje redukcja poziomu stresu i lęku – jednym słowem: przyszła mama jest zrelaksowana, a jej nastrój ulega poprawie, w konsekwencji podnosi się również jakość snu. Mniej dokuczliwe stają się typowe dla ciąży dolegliwości: bóle kręgosłupa, obrzęki i zaparcia. Mamom, które pamiętały o odpowiedniej dawce ruchu, po połogu łatwiej przychodzi powrót do wagi sprzed ciąży.

Co ważne, gimnastyka w ciąży przynosi korzyści także dla dziecka, a co więcej – są one długofalowe. Najnowsze badania naukowe sugerują, że ćwiczenia w ciąży wpływają pozytywnie na układ krążenia dziecka (zmniejsza się ryzyko nadciśnienia), a wpływ ten utrzymuje się również w jego dorosłym życiu.

Co ćwiczyć?

Bez wątpienia aktywność fizyczna w ciąży ma szereg zalet. Należy jednak pamiętać o tym, że rodzaj i intensywność gimnastyki należy dostosować do aktualnego stanu. Warto, aby przyszła mama podejmowała umiarkowaną aktywność fizyczną codziennie, przez około 30 minut. W przypadku kobiet, które w ogóle nie ćwiczyły przed ciążą, zaleca się, aby przygodę z gimnastyką rozpocząć dopiero w drugim trymestrze.

W takim razie: co wolno ćwiczyć? Przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej bezwzględnie należy skonsultować się z osobą prowadzącą ciążę. Dotyczy to zarówno kobiet, które uprawiały sporty przed zajściem w ciążę, jak i tych (a nawet w szczególności tych), które dopiero teraz planują zacząć ćwiczyć. Aktywności wskazane w ciąży to przede wszystkim spacery oraz zajęcia w klubach fitness (pilates, joga, stretching) dedykowane przyszłym mamom. Warto zapisać się na aqua-aerobic. Gimnastyka w wodzie jest nie tylko zdrowa, ale przede wszystkim przyjemna i bezpieczna (woda chroni przed urazami). Aqua-aerobik nie jest jednak zalecany kobietom, które mają skłonność do częstych infekcji intymnych.

Niezwykle ważne dla przyszłych mam są ćwiczenia mięśni dna miednicy (mięśni Kegla), które można wykonywać zawsze i wszędzie. Pamiętając o ich systematycznej gimnastyce, zmniejszamy ryzyko wystąpienia takich dolegliwości jak nietrzymanie moczu czy wypadanie macicy.

Jak ćwiczyć?

Przystępując do ćwiczeń, miej na uwadze kilka zasad. Po pierwsze, załóż wygodne, luźne ubranie. Strój do ćwiczeń nie powinien uciskać ciała (ucisk sprzyja powstawaniu obrzęków). Wybieraj naturalne, „oddychające” tkaniny. Zawsze zadbaj o kilkuminutową rozgrzewkę i rozciągnięcie stawów. Koniecznie miej przy sobie butelkę wody mineralnej. Pamiętaj jednak, aby nie dopuścić do pojawienia się uczucia pragnienia: lepiej pić często, a niewielkie ilości, niż wypijać naraz pół butelki po zakończeniu ćwiczeń. Jeśli gimnastyka wykonywana jest na leżąco, nie wstawaj gwałtownie! W przeciwnym razie może zakręcić ci się w głowie.

Odziez i bielizna dla mam - ekskluzywna

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz