Pin It

Mimo zachęt specjalistów do aktywności fizycznej w czasie ciąży, wiele kobiet rezygnuje z ćwiczeń z chwilą, gdy tylko dowiedzą się, że będą mieć dziecko. Niesłusznie. Gimnastyka w ciąży o średnim lub łagodnym natężeniu, niestwarzająca ryzyka upadku czy urazu, jest nie tylko bezpieczna dla malucha, ale również ułatwia utrzymanie w ryzach wagi i zapobiega depresji poporodowej.

W 2002 roku Amerykańska Szkoła Położnictwa i Ginekologii (American College of Obstetricians and Gynecologists) wydała opinię na temat ćwiczeń w czasie ciąży. Zgodnie z nią codziennie umiarkowane ćwiczenia trwające około 30 minut są bezpieczne. Wyjątek stanowi ciąża przebiegająca z komplikacjami oraz sporty stwarzające wysokie ryzyko upadku, sporty kontaktowe i nurkowanie. Mimo to, większość kobiet, nawet tych, które przed ciążą prowadziły aktywny tryb życia, zaprzestaje aktywności i zasiada na kanapie. Dlaczego?

Pytanie to nurtowało Melissę J. Hague z University of Kansas, która przeprowadziła ankietę wśród 90 kobiet w ciąży (między 16 a 30 tygodniem). Przed zajściem w ciążę blisko połowa z uczestniczek badania uprawiała sport, przynajmniej 90 minut tygodniowo. Po usłyszeniu wiadomości o ciąży odsetek ten spadł do zaledwie 27 proc. „Kobiety obawiały się, że ćwicząc, zaszkodzą dziecku” – wyjaśnia autorka badania. Skąd te obawy?

Melissa J. Hague przyznaje, że w znacznej mierze do takiej sytuacji przyczyniają się przekazywane z pokolenia na pokolenie mity. „Jeśli kobieta usłyszy od matki, że ćwiczenia są niezdrowe dla malucha, to nie będzie ćwiczyć” – mówi. Wina leży jednak nie tylko w fałszywych przekonaniach. Jak przyznaje Raul Artal z St. Louis University School of Medicine, lekarze wciąż nie mają wystarczającej wiedzy na temat fizjologii ćwiczeń czy diety. Być może więc kobietom brakuje zapewnień i zachęty ze strony specjalistów?

Warto wiedzieć, że choć aktywność fizyczna w ciąży jest zalecana, to przed jej podjęciem należy skonsultować swoją decyzję z ginekologiem. Zalecenie to dotyczy szczególnie tych kobiet, które dotychczas nie ćwiczyły regularnie. „Dla kobiet, które nigdy nie uprawiały sportów, dobrym pomysłem na start są spacery” – radzi Raul Artal.

Źródło: www.emedicinehealth.com

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz