Hemoroidy w ciąży
Pin It

Temat wstydliwy i – dosłownie! – bolesny. Jednak dotyka on prawie połowy przyszłych mam. Hemoroidy w ciąży. Jak z nimi walczyć?

W ciąży nasze ciało i nawyki zmieniają się, co niestety sprzyja hemoroidom. Żyły rozciągają się, zmienia się ułożenie organów wewnętrznych (pojawia się ucisk macicy na jelita), a hormony dodatkowo wpływają na spowolnienie pracy jelit. Do tego dochodzi często siedzący tryb życia i nieodpowiednia dieta. Kończy się to zaparciami, a później swędzącymi i bolącymi guzkami w okolicach odbytu.

Sprawdzone metody

Na pozbycie się tej dolegliwości dobrze wpływają ciepłe lub zimne kąpiele, które rozkurczają bolesne miejsca i poprawiają ich ukrwienie. Warto też zaopatrzyć się w delikatny płyn do higieny intymnej, który dzięki dodatkowi nagietka czy kory dębu złagodzi nieprzyjemne objawy. W aptekach jest też sporo lekarstw, takich jak czopki czy maści. Nie każdy powinien być jednak stosowany przez ciężarną, dlatego wymagają wcześniejszej konsultacji z lekarzem lub farmaceutą.

Aby wyeliminować hemoroidy warto też zmienić dietę i wprowadzić do rozkładu dnia odrobinę ruchu.

Nie rezygnuj z ruchu!

Kobiety w ciąży często ulegają presji, by w trosce o dziecko zrezygnować z dotychczas uprawianych sportów. To właśnie sprzyja hemoroidom – nagłe przejście z aktywnego trybu życia na siedzący. W prawidłowo rozwijającej się ciąży niemal do ostatnich miesięcy nie ma powodu, by przyszła mama rezygnowała z umiarkowanego ruchu. Sprawdzi się tu joga, spacery, pływanie czy pilates.

Jak zapobiegać

Najbardziej zbawienna przy problemach z wypróżnianiem dieta to duża ilość warzyw, owoców, kasz i produktów pełnoziarnistych. Warto z umiarem podchodzić za to do roślin strączkowych, słodyczy i tłustego mięsa. Z istniejącymi już hemoroidami warto walczyć, ponieważ jeśli powstały w pierwszym trymestrze ciąży, to z biegiem czasu nie znikną. W związku ze zmianami zachodzącymi w ciele będą się nasilać a u niektórych kobiet występują nawet po porodzie, gdy ciało nie wróciło jeszcze w pełni do dawnego kształtu. Dlatego ważna jest profilaktyka – ruch i lekkostrawna dieta, a także chwile relaksu na leżąco, z nogami ułożonymi wyżej, niż ciało. Udowodniono, że dzięki temu krew łatwiej dochodzi do dolnych partii ciała i istnieje mniejsze ryzyko nieprawidłowości związanych z żyłami.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz