Pin It

Przez dziewięć miesięcy w twoim brzuchu będzie rozwijał się mały człowiek. Twój organizm musi więc sprostać nie lada wyzwaniu. Aby dobrze przeżyć ten czas, powinnaś odpowiednio się do tego przygotować. Pamiętaj, że dbając o swoje własne zdrowie, dbasz również o kondycję twojego dziecka. Jak przygotować się do ciąży?

Rok przed?

Zastanawiasz się, kiedy jest najlepszy moment na rozpoczęcie przygotowań? Wszystko zależy od tego, jaki jest twój stan zdrowia i jaki styl życia prowadzisz. Pewnych zmian nie da się przeprowadzić z dnia na dzień. Czasem potrzeba tygodni, a nawet miesięcy, żeby porzucić złe nawyki. Dotyczy to szczególnie nałogów i otyłości. Jeśli więc czujesz, że nie tak łatwo przyjdzie ci rozstać się z papierosem lub twoja waga jest zdecydowanie zbyt wysoka (lub zbyt niska), pomyśl o zmianach nawet na rok przed rozpoczęciem starań o dziecko. Dbasz o siebie, unikasz używek, a waga mieści się w normie? W takim przypadku zwykle wystarczą 2-3 miesiące, aby wprowadzić niewielkie modyfikacje i wykonać wszystkie potrzebne badania.

Dowiedz się więcej: Nadwaga w ciąży i przed ciążą

Spotkaj się z położną

Na etapie planowania ciąży pojawia się mnóstwo wątpliwości: co jeść, jak o siebie zadbać, na co zwrócić uwagę. Nie do przecenienia jest pomoc doświadczonej osoby, która służy radą i pomocą. Taką osobą jest bez wątpienia położna. Niewiele kobiet wie, że pierwszy kontakt mogą mieć z nią jeszcze na długo przed porodem i ciążą. Każdej kobiecie przysługuje bowiem w ramach NFZ bezpłatna opieka położnej rodzinnej. Wystarczy złożyć w przychodni odpowiedni wniosek (do pobrania tutaj). Podczas spotkań przedkoncepcyjnych położna odpowie na dręczące cię pytania, wyjaśni, jak przygotować się do tych wymagających dla organizmu dziewięciu miesięcy. Pamiętaj również o tym, że – w świetle nowych ustaleń prawnych – to właśnie położna, zamiast lekarza, może prowadzić twoją ciążę.

Dowiedz się więcej: Spotkania edukacyjne z położną

Zbadaj się

Nieodłącznym etapem przygotowań do ciąży jest przeprowadzenie badań: ginekologicznych, z krwi i moczu. Dzięki nim dowiesz się, jaki jest twój stan zdrowia, czy konieczne jest dodatkowe zaszczepienie (np. jeśli nie przechodziłaś różyczki), czy występują jakiekolwiek nieprawidłowości w budowie narządów rodnych.

Porozmawiaj z lekarzem na temat przyjmowanych leków. Dotyczy to zarówno medykamentów przyjmowanych stale (np. przy nadciśnieniu), jak i suplementów i preparatów ziołowych. Pamiętaj, że nadmiar witamin też może być szkodliwy. Specjalista zaleci przyjmowanie kwasu foliowego, który należy zacząć zażywać zwykle na 2-3 miesiące przed planowaną ciążą. Jeśli stosowałaś antykoncepcję hormonalną, zapytaj lekarza, jak długo powinnaś odczekać, zanim zaczniecie się starać o dziecko. W przypadku pigułek najczęściej są to 2-3 miesiące. Dłuższy okres może być wskazany, jeśli stosowałaś spiralę lub przyjmowałaś zastrzyki hormonalne.

Badania przed i w trakcie ciąży.png

Warto również zorientować się, czy w rodzinie twojej lub twojego partnera występowały choroby o podłożu genetycznym. W takim przypadku wskazana jest wizyta w poradni genetycznej. Jest to zalecane także wtedy, gdy planujesz pierwsze dziecko, a skończyłaś 35 lat.

Dowiedz się więcej: Jakie badania warto wykonać przed ciążą?

Odwiedź dentystę

Jeśli systematycznie odwiedzasz dentystę i dbasz o zęby, umów się na wizytę na ok. miesiąc przed planowaną ciążą. Tyle czasu wystarczy, aby wyleczyć ewentualne niewielkie ubytki. Jeśli natomiast unikasz stomatologa i czujesz, że będzie miał dużo pracy, zarezerwuj nieco więcej czasu. Pamiętaj, że zdrowia zębów i dziąseł nie należy bagatelizować. Namnażające się w jamie ustnej bakterie mogą przedostać się krwiobiegiem do płodu, czego efektem może być nawet przedwczesny poród bądź niska masa urodzeniowa dziecka. Leczenia ubytków nie zostawiaj na czas ciąży, kiedy to pewne procedury i leki nie są dozwolone (np. zdjęcie RTG przy leczeniu kanałowym).

Ćwicz!

Należysz raczej do mało aktywnych osób? Nie obawiaj się, nie musisz zacząć wyczynowo uprawiać sportu. Ważne, żebyś dziennie zafundowała sobie przynajmniej 30 minut umiarkowanych ćwiczeń. Wybierz to, co sprawia ci przyjemność. Może to być pływanie, szybki spacer, nordic walking. Szczególnie polecany jest pilates, który pomaga wzmocnić nawet najdrobniejsze mięśnie, o których istnieniu nawet nie zdajesz sobie sprawy.

Szukasz poradnika na czas ciąży- Chcesz - matras

Aktywność fizyczna poprawia kondycję i wydolność organizmu, który w ten sposób przygotowuje się na czekający go wysiłek, jakim niewątpliwie jest ciąża i poród. Ćwiczenia usprawniają stawy i wzmacniają mięśnie przykręgosłupowe, łatwiej więc będzie ci dźwigać coraz większy brzuszek. Nie bez znaczenia jest również to, że sport redukuje stres, a jak wiadomo: napięte nerwy nie sprzyjają staraniom o dziecko.

Wprowadzając do swojego codziennego harmonogramu aktywność fizyczną, nie zapominaj też o mięśniach Kegla. Sprawne mięśnie dna miednicy to łatwiejszy poród, mniejsze ryzyko nietrzymania moczu, szybszy powrót do formy po ciąży i… bardziej satysfakcjonujące życie seksualne.

Zmień dietę

Odpowiednia dawka ruchu jest również potrzebna, aby zrzucić nadmiar tłuszczyku. Przygotowując się do ciąży, sprawdź, czy twoja waga jest prawidłowa. W tym celu możesz posłużyć się wskaźnikiem masy ciała, czyli BMI. Swoją wagę podziel przez kwadrat wzrostu wyrażonego w metrach. Niewskazana jest zarówno zbyt wysoka, jak i zbyt niska wartość. BMI poniżej 18,5 oznacza, że powinnaś nabrać nieco ciała, ponieważ masz niedowagę. Twój niepokój powinna wzbudzić również wartość powyżej 25, oznaczająca nadwagę. Szczególnie niebezpieczna dla zdrowia twojego i dziecka jest otyłość (BMI powyżej 30).

Dwa razy zastanów się, zanim położysz coś na swoim talerzu. Zrezygnuj z produktów wysoko przetworzonych, pełnych cukrów prostych i tłuszczów nasyconych. Zadbaj o to, aby w twoim jadłospisie nie zabrakło owoców, warzyw, pełnoziarnistego pieczywa, kiełków (są skarbnicą witamin i minerałów!),  kasz, mięsa, nabiału, oliwy z oliwek. Zamiast tłustych i słonych przekąsek sięgaj po orzechy i suszone owoce. Niewskazane są również słodycze: wyjątkiem może być zjedzona od czasu do czasu kostka ciemnej czekolady, bogatej w magnez. Zapomnij o alkoholu, słodkich napojach gazowanych i energetycznych. Pij wodę mineralną. Pilnuj regularności posiłków. Nie schudniesz, ograniczając się do 2 posiłków dziennie, a wręcz przeciwnie: organizm nastawia się wówczas na tryb oszczędzania i gromadzi tłuszczyk na czarną godzinę. Jedz więc 5 razy dziennie (śniadanie, obiad, kolacja i dwie przekąski), w odstępie 2-3 godzin.

Dbaj o swoją dietę tak, by dostarczać sobie jak najwięcej odżywczych składników.

Polecamy: Wpływ diety na płodność jest większy niż nam się wydaje

Poznaj swój cykl

Choć wiele osób radzi, aby postawić na spontaniczność w kwestii poczęcia, to jednak po kilku miesiącach bezowocnych starań ciężko mówić o spontaniczności i swobodzie psychicznej. Warto więc poznać swój organizm, który u zdecydowanej większości kobiet wysyła bardzo wyraźne sygnały, że właśnie jest najpłodniejszy okres cyklu. Spróbuj więc zorientować się, jakie objawy występują u ciebie. Możesz obserwować śluz i mierzyć temperaturę. Możesz również wspomóc się testami owulacyjnymi.

Polecamy: Objawy dni płodnych

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz