Pin It

Niby czujesz się zmęczona i jedyne, o czym marzysz, to ciepłe łóżko, ale gdy już przyłożysz głowę do poduszki, sen nie nadchodzi. Albo dręczą cię lęki, albo nieustannie czujesz parcie na pęcherz, albo pokaźne rozmiary brzuszka utrudniają znalezienie wygodnej pozycji. Jak wyspać się w ciąży?

Walka z lękami

Wiele przyszłych mam, szczególnie tych, które w ciąży są po raz pierwszy, zmaga się z większymi i mniejszymi lękami. Zamartwiają się zdrowiem maluszka, nawet jeśli z medycznego punktu widzenia wszystko jest w porządku, rozmyślają nad tym, czy sprawdzą się w roli rodzica, dręczą je wątpliwości, czy po ciąży będą mogły wrócić do dawnej aktywności zawodowej. Powodów do obaw jest niemało. Im przyszła mama bardziej wrażliwa i emocjonalna, tym bardziej przeszkadzają one w spokojnym śnie. Co można zrobić?

Najlepiej, gdybyś… po prostu przestała się martwić. Ale to nie takie proste. W miarę możliwości staraj się więc unikać powodów do niepokoju. Spróbuj otaczać się przyjaznymi i pozytywnie nastawionymi do świata osobami. Unikaj tych, którzy mają skłonność do pesymizmu, straszenia i wyolbrzymiania problemów. Choć z jednej strony dyskusje na forach internetowych mogą dać efekt w postaci skutecznej grupy wsparcia, to z drugiej mogą zamienić się w źródło dodatkowych lęków, zwykle nieuzasadnionych. Korzystaj więc z szerokiego dostępu do informacji, jaką oferuje internet, ale z rozsądkiem i dystansem.

Nie tłum swoich emocji i jeśli masz ochotę połkać do poduszki, zrób to. Tłamszenie w sobie smutku nie przynosi nic dobrego. Znajdź coś, co pomaga ci oderwać myśli od lęków. Może to być słuchanie muzyki, rozwiązywanie krzyżówek czy robienie na drutach.

Ruch na świeżym powietrzu

Umiarkowana aktywność fizyczna jest w ciąży szczególnie wskazana. Już od dawna wiadomo, że ćwiczenia obniżają poziom stresu, pomagają w powrocie do figury sprzed ciąży i zapobiegają nadmiernemu przybieraniu na wadze w jej trakcie. Ruch na świeżym powietrzu dotlenia organizm i ułatwia wieczorne zasypianie. Wystarczy, że codziennie wybierzesz się na krótki spacer. A jeśli lekarz wyrazi zgodę, możesz zdecydować się również na zajęcia w klubie fitness przeznaczone dla kobiet w ciąży.

Lekka kolacja i ograniczanie płynów

Głód czy – wręcz przeciwnie – uczucie ciężkości wynikające z przejedzenia nie sprzyjają nocnemu odpoczynkowi. Dlatego zawsze pamiętaj o tym, aby na ok. dwie godziny przed położeniem się do łóżka zjeść lekką, ale pożywną kolację. Zapomnij o produktach ciężkostrawnych, pełnych tłuszczu i cukru oraz o przejadaniu się. W przeciwnym wypadku zamiast spokojnie zasnąć, będzie cię męczyć ból żołądka, zgaga i mdłości.

Na 2-3 godziny przed snem ogranicz też wypijanie płynów. Pomoże ci to ograniczyć częstotliwość wstawania w nocy do toalety. Oczywiście, nie oznacza to, że masz kłaść się do łóżka z uczuciem pragnienia. Kilkakrotne wstawanie w nocy jest zdecydowanie mniej szkodliwe niż odwodnienie.

Odpowiednie warunki do snu

Ciężko o zdrowy sen, gdy otoczenie, w którym znajduje się twoje łóżko, sprawia, że czujesz się niekomfortowo. W ciąży wyjątkowo uciążliwe stają się wszelkie migające światła czy nawet ledwo słyszalne dźwięki. Wyłącz więc wszystko to, co utrudnia ci odpoczynek. Zadbaj o właściwą temperaturę w sypialni. Zaleca się, aby wynosiła ok. 19 stopni Celsjusza. Pamiętaj, aby zawsze przed pójściem spać wywietrzyć pomieszczenie. Równie ważna jest odpowiednia wilgotność powietrza, szczególnie zimą. Centralne ogrzewanie wysusza powietrze, w efekcie podrażniane są śluzówki, możesz np. odczuwać suchość w gardle. Dobrym rozwiązaniem jest zakup nawilżacza powietrza.

Poduszka-rogal

W trzecim trymestrze dodatkowe utrudnienia stwarza duży brzuszek. Niełatwo znaleźć wygodną pozycję. Co więcej, specjaliści radzą, aby w zaawansowanej ciąży unikać leżenia na plecach i na prawym boku – pozycje te mogą utrudniać krążenie. Spanie na brzuchu z oczywistych względów również jest wykluczone. Pozostaje więc tylko… lewy bok. Częstym towarzyszem są również bóle kręgosłupa. W ostatnich miesiącach ciąży warto więc zaprzyjaźnić się z poduszką-rogalem dla kobiet w ciąży. Umożliwia ona wygodne ułożenie brzucha i odciążenie kręgosłupa. Koszt takiej poduszki to ok. 70-200 zł.

Relaksujący masaż stóp

Nic tak nie odpręża jak masaż stóp. Poproś więc partnera o kilka minut relaksującego seansu tuż przed snem. Taki masaż pomaga również walczyć z obrzękami stóp, z którymi zmaga się wiele przyszłych mam.

Magnez i potas: pomocne minerały

W nocnym odpoczynku przeszkadzają ci skurcze łydek? Powodem może być niedobór magnezu i potasu. Jedz więcej bananów, suszonych moreli, pomidorów, migdałów. Jeśli sama dieta nie wystarczy, zapytaj lekarza o dodatkową suplementację. Konsultacja ze specjalistą jest konieczna również wtedy, gdy zastanawiasz się nad sięgnięciem po ziołowe środki nasenne. Pamiętaj, że w ciąży nie powinnaś stosować żadnych leków bez zgody lekarza.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz