Jedzenie jabłek w ciąży
Pin It

Jabłka to jedne z najpopularniejszych owoców na świecie. Szczególne miejsce zajmują w polskiej kuchni, choć – niestety – coraz częściej zastępujemy je bardziej egzotycznymi propozycjami. Pora na nowo odkryć niezwykłe właściwości jabłek, zwłaszcza jeśli spodziewamy się dziecka. Jedzenie jabłek w ciąży niesie ze sobą wiele korzyści. 

„An apple a day keeps the doctor away” – choć to walijskie przysłowie liczy sobie już ponad 150 lat, to coraz więcej badań udowadnia, że jest w 100 proc. prawdziwe. Najcenniejszymi substancjami, które znajdziemy w jabłkach, są przede wszystkim należące do antyoksydantów flawonoidy, m.in. kwercetyna. Równie istotny dla naszego zdrowia jest obecny w tych owocach błonnik. Spożywając jabłka, uzupełniamy dietę w witaminę C, a także potas, żelazo, wapń, fosfor.

Prozdrowotne właściwości jabłek mają swoje rzetelne podstawy. Owoce te należą do najlepiej przebadanych produktów żywnościowych. Naukowo potwierdzono, że jabłka zmniejszają ryzyko wystąpienia udaru i rozwoju cukrzycy typu drugiego, obniżają poziom złego cholesterolu HDL, wzmacniają naczynia krwionośne, a nawet ograniczają prawdopodobieństwo rozwoju nowotworów, m.in. raka piersi.

Jedz jabłka w ciąży!

Choć po jabłka warto sięgać każdego dnia, bez względu na wiek czy płeć, to powinny o nich pamiętać zwłaszcza kobiety w ciąży. Dlaczego? Wspomniany błonnik pomaga uporać się z zaparciami, z którymi zmaga się wiele przyszłych mam. W ciąży naczynia krwionośne są osłabione i rozszerzone. Uwidaczniają się „pajączki”, nierzadko pojawiają się krwawienia z dziąseł czy z nosa. Witamina C i kwercetyna pomagają ograniczyć te dolegliwości, dzięki uszczelnianiu i wzmacnianiu naczyń.

Jabłka sprzyjają zdrowiu nie tylko mamy, ale i rozwijającego się maluszka. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez brytyjskich naukowców, z udziałem ponad 2 tys. kobiet, spożywanie jabłek w ciąży znacząco zmniejsza ryzyko astmy u dziecka. Ryzyko to spada nawet o 50 proc., gdy przyszłamama zjada co najmniej cztery jabłka tygodniowo.

Surowe czy suszone?

Pamiętaj więc, aby każdego dnia w swojej diecie uwzględnić choć jedno jabłko. Najlepszym rozwiązaniem jest sięganie po surowe owoce. Nie obieraj ich ze skórki! To właśnie w niej znajduje się najwięcej błonnika. Pod skórką również w największej ilości zgromadzona jest witamina C. Nie przesadzaj jednak z liczbą zjadanych jabłek: jeśli w ciąży masz skłonność do wzdęć, mogą się one nasilić. 1-2 owoce dziennie w zupełności wystarczą, aby w pełni skorzystać z ich dobroczynnych właściwości.

Swój jadłospis możesz urozmaicić, przygotowując z jabłek sok (także ze skórką!). A jeśli wieczorami lubisz sięgać po przekąski, idealnie w tej roli sprawdzą się wysuszone w piekarniku plasterki jabłka.

O jakich warzywach i owocach warto pamiętać w ciąży? Radzi dietetyk kliniczny Iwona Wierzbicka:

Źródło: www.medicalnewstoday.com

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

1 KOMENTARZ

Odpowiedz