Kawa a ciąża
Pin It

Rano mocne espresso, które od razu stawia na nogi, po południu podwójne americano, wieczorem delikatne małe latte wypite wspólnie z przyjaciółką… Jeżeli do tej pory trudno było ci wyobrazić sobie dzień bez kawy, wraz z chwilą, gdy dowiesz się, że jesteś w ciąży, będziesz musiała zmienić swoje nawyki. Nie oznacza to jednak, że na całe dziewięć miesięcy konieczna będzie rezygnacja z picia małej czarnej. Kawa w ciąży nie jest wykluczona, ale ten stan wymaga zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń. Co to oznacza?

Całkowite odmówienie sobie picia kawy na czas ciąży byłoby oczywiście idealnym rozwiązaniem. Wiadomo jednak, że nie jest to łatwe nie tylko ze względu na jej smak, ale i przede wszystkim właściwości pobudzające. Kobiety w ciąży, które najzwyczajniej lubią pić kawę, nie muszą wcale zastępować ulubionego napoju czymś innym. Problem nie tkwi w samym fakcie picia kawy w czasie ciąży, ale w jej ilości. Wszelkie zmiany dotyczące tego czarnego trunku będą odnosić się do tego ile kawy pijesz, a nie czy w ogóle można ci po nią sięgać. Co zatem kryje się pod hasłem „ile”?

Kobieta w ciąży nie powinna spożywać dziennie więcej niż 200 mg kofeiny. Oznacza to, że w ciągu doby może wypić dwie filiżanki kawy. Jest to bezpieczna dawka zarówno dla niej, jak i dla rozwijającego się płodu. Należy jednak przy tym pamiętać, że kofeina nie występuje wyłącznie w kawie. Dwie filiżanki małej czarnej, do tego pyszne czekoladowe ciastko, a na wieczór gorące kakao to już znaczne przekroczenie dopuszczalnej codziennej dawki kofeiny. Sama kofeina lub produkty do niej podobne występują w czekoladzie, herbacie, kakao, coli, niektórych lodach, cukierkach czy napojach energetyzujących. Zdaniem dietetyka Arkadiusza Tuwalskiego, jeżeli kobiety sięgają po wymienione powyżej produkty, nie powinny pić więcej niż jednej kawy, najlepiej zrobionej z jednej łyżeczki oraz z dodatkiem mleka. Lepiej unikać też kawy zbyt długo parzonej.

Polecamy: Napoje w ciąży – co pić, a czego unikać?

Przyszłym mamom, które nie mogą rozstać się ze smakiem małej czarnej, zaleca się, aby sięgały po cappuccino, latte bądź słabsze kawy z dodatkiem mleka. Dobrym dla nich rozwiązaniem jest również kawa bezkofeinowa, nie oznacza to jednak, że mogą ją pić bez ograniczeń. Taki napój także zawiera śladowe ilości kofeiny, stąd picie go w większych ilościach i tak dostarcza organizmowi tego składnika, a dodatkowo wpływa też na obniżenie przyswajania wapnia, miedzi, cynku, czy magnezu. Jak podaje Międzynarodowa Organizacja Kawy (ICO), zgodnie z normami UE kawa bezkofeinowa jest kawą z zawartością kofeiny obniżoną do 0,1% lub mniej w palonych ziarnach oraz 0,3% lub mniej w kawie rozpuszczalnej. Filiżanka takiej kawy zawiera ok. 1–5 mg kofeiny.

Jak podaje dietetyk, metabolizm kofeiny u kobiet w ciąży przebiega zupełnie inaczej niż u kobiet niebędących w tym stanie. Te same reakcje neutralizujące ten związek są przeprowadzane 2–3 razy dłużej niż u pań, które nie są w ciąży. Dodatkowo kawa stymuluje korę nadnerczy do produkcji adrenaliny – hormonu stresu – w  wyniku czego następuje skurcz mięśni gładkich, co z kolei może zakłócać ukrwienie łożyska. Skutkiem tego jest zmniejszenie dostarczania składników odżywczych do płodu. Również wątroba dziecka nie jest zdolna do tego, aby sprostać dużym dawkom kofeiny. Jej nadmiar w organizmie kobiety zwiększa ryzyko poronienia oraz przedwczesnego porodu. Z kolei dla dziecka niebezpieczeństwem jest zmniejszona masa urodzeniowa, ryzyko wystąpienia wad urodzeniowych (np. wady serca), układu mięśniowo-szkieletowego, czy przepukliny. Warto również pamiętać, że kawa oprócz kofeiny zawiera też kwas szczawiowy, garbniki oraz różne polifenole, które tworzą kompleksy z wapniem, żelazem, cynkiem i magnezem. Obniżenie przyswajania żelaza może z kolei prowadzić do groźnej dla matki niedokrwistości.


W jaki sposób przyszła mama może dodać sobie energii i równocześnie zmniejszyć spożywanie kofeiny? Dobrze jest często sięgać po maliny, pomarańcze, migdały oraz orzechy. Poranne posiłki mogą zawierać duże ilości białka. Jeżeli dotychczas często sięgaliśmy po produkty zawierające guaranę oraz yerbę mate, które są znane ze swoich właściwości pobudzających, w czasie ciąży należy ograniczyć ich ilość (lepiej zrezygnować jednak z tradycyjnej, mocnej, długo parzonej yerby mate na rzecz krótko parzonego naparu o niewielkiej mocy). W przypadku kobiet w ciąży źródło kofeiny nie odgrywa większego znaczenia, istotna jest wyłącznie jej dzienna spożywana dawka. Panie spodziewające się dziecka nie powinny natomiast zaniedbywać snu oraz relaksu, bez których organizm nie będzie w stanie utrzymać odpowiedniego poziomu energii.

Jeżeli w czasie ciąży pijemy kawę, a przy tym lubimy jeszcze wypić mocną herbatę, lepiej zrezygnować z któregoś z tych napojów. Warto zwrócić uwagę również na niektóre leki przeciwbólowe, ponieważ w ich składzie także może znaleźć się kofeina (przy czym przyjmowanie jakichkolwiek leków powinno być najpierw skonsultowane z lekarzem). Jeżeli do tej pory sięgałaś też od czasu do czasu po napoje energetyzujące, na czas ciąży będziesz musiała się z nimi pożegnać ze względu na znaczną ilość kofeiny, cukru oraz sztucznych dodatków. Nie ma natomiast takiej konieczności w przypadku napojów izotonicznych, lepiej jednak przygotowywać je samemu (np. z wody, miodu, soli, soku pomarańczowego), niż sięgać po te dostępne na sklepowych półkach.

Jest jeszcze jedna istotna kwestia związana z ograniczeniem spożywania kofeiny. Dotyczy ona związku między ilością wypijanych dziennie filiżanek kawy a zdolnością do zapłodnienia. Regularne spożywanie kofeiny osłabia aktywność jajowodów, które przenoszą komórkę jajową z jajników do macicy, co niekorzystnie wpływa na płodność. Jest to związane z upośledzeniem skurczy mięśni, które są odpowiedzialne za przeniesienie komórki jajowej w kierunku macicy, co zostało potwierdzone badaniami naukowców z University of Nevada School of Medicine. Oznacza to, że codzienne spożywanie kawy powinny ograniczyć nie tylko panie, które niebawem będą mieć dzieci, ale również te, które mają to dopiero w planach.

Konsultacja: Arkadiusz Tuwalski, dietetyk

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

1 KOMENTARZ

  1. Kawa i ciaza nie powinny razem występować, kofeina szkodzi mamom i maluchom, lepiej pic juz takie bezkofeinowe jesli ktoś nie moze zrezygowac z tego smaku :) siostra piła na przykład mama coffee z rossmana lu inna zbożową, takie sa dużo lepsze

Odpowiedz