nadwaga w ciąży
Pin It

Nadwaga i otyłość dotyczy coraz większej liczby osób, również kobiet w okresie rozrodczym. Nadmiar kilogramów, bez względu na to, czy obecny jest już przed ciążą czy pojawia się dopiero w jej trakcie, ma negatywny wpływ zarówno na zdrowie przyszłej mamy, jak i rozwijającego się płodu. Problemu nie można lekceważyć, bo konsekwencje mogą być bardzo poważne.

Zgubne skutki nadwagi

Nadwaga może stać się przeszkodą już podczas starań o dziecko. Nadmiar tkanki tłuszczowej wiąże się z nieprawidłowościami w gospodarce hormonalnej, których rezultatem są zaburzenia owulacji. Natomiast skutkiem nadwagi w ciąży jest zwiększone ryzyko wystąpienia nadciśnienia, stanu przedrzucawkowego, bezdechu sennego oraz cukrzycy ciążowej.

Wzrasta również prawdopodobieństwo komplikacji porodowych i konieczności przeprowadzenia cesarskiego cięcia, którego wykonanie jest dodatkowo utrudnione na skutek obecności grubszej warstwy tkanki tłuszczowej. Konsekwencją nadwagi są także częstsze infekcje rany po cesarskim cięciu. Rośnie też ryzyko wystąpienia zakrzepicy. Najpoważniejszym skutkiem jest zwiększone prawdopodobieństwo poronienia oraz urodzenia martwego dziecka.

Nadmiar kilogramów u przyszłej mamy nie pozostaje bez wpływu na zdrowie płodu. Im BMI kobiety bardziej odbiega od normy, tym większe jest ryzyko wystąpienia u dziecka zbyt dużej wagi urodzeniowej, tzw. makrosomii (waga powyżej 4 kg), a w przyszłości również cukrzycy, otyłości i chorób układu krążenia. Okazuje się także, że u dzieci kobiet, u których w ciąży wskaźnik masy ciała (BMI) przekracza normę (nadwaga rozpoczyna się od BMI 25), częściej występują wady cewy nerwowej, nawet pomimo systematycznego przyjmowania przez przyszłe mamy kwasu foliowego.

Jak zapobiegać?

Powszechnie wiadomo, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. Dotyczy to również nadwagi. O prawidłową masę ciała (BMI 18,5-24,9) należy zadbać już na etapie planowania ciąży, a w jej trakcie konieczna jest regularna kontrola wagi. Przyjmuje się, że przyszła mama może przytyć ok. 9-13 kg, wiele jednak zależy od tego, ile ważyła przed ciążą. Im waga bardziej odbiegała od normy, tym mniejszy powinien być jej przyrost.

Dowiedz się więcej: Waga w ciąży – ile można przytyć?

Będąc w ciąży, trzeba pamiętać o tym, że zasada, aby jeść za dwoje, już od dawna nie jest aktualna. Zapotrzebowanie kaloryczne przyszłej mamy wzrasta tak naprawdę o zaledwie 300-400 kcal dziennie. Należy jeść dla dwojga, a więc liczy się przede wszystkim jakość pożywienia. Najbardziej wartościowe są niektóre ryby (sprawdź jakie), mięso, owoce, warzywa, kasze, oleje tłoczone na zimno.

Ale co zrobić, gdy ciążowe zachcianki pchają ku słodkościom? Jeśli nie potrafimy się oprzeć, lepiej wybierać mniejsze zło, a więc zamiast bezwartościowych ciasteczek z utwardzanymi tłuszczami sięgnąć po kostkę gorzkiej czekolady, która uzupełni dietę o niezbędny magnez. Smaczną przekąską są suszone owoce, np. morele i figi, oraz orzechy, bogate w tłuszcze omega.

Polecamy: Fast foody w ciąży, słodkie zachcianki i tłuszcze trans

W utrzymaniu wagi w ryzach pomaga aktywność fizyczna. Jeśli nie ma przeciwskazań, ćwiczyć można (a nawet należy) również w ciąży. Najbardziej wskazane są spacery, pływanie oraz zajęcia specjalnie dedykowane przyszłym mamom, np. joga, pilates (poznaj 10 zasad, jak bezpiecznie ćwiczyć w ciąży).

Dowiedz się więcej: Dziecięca otyłość – co jej sprzyja?

Źródło: M.A. Leddy, M.L. Power, J. Schulkin, The impact of maternal obesity on maternal and fetal health


Pyszne i zdrowe przekąski znajdziesz TUTAJ.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz