Pin It

Osoby dbające o zdrowie co chwilę słyszą o kolejnym hicie” żywieniowym.  Tym razem świat oszalał na punkcie nasion Chia, o których mówi się, że są zdrowsze niż tran. Mogą po nie sięgać również kobiety w ciąży.

Chia to inaczej pochodząca z Ameryku Południowej szałwia hiszpańska (możesz kupić ją tutaj). Jej nasiona były uprawiane już przez Azteków, którzy nazywali je Chian – oleisty. Rzeczywiście, roślina ta zawiera aż 34% tłuszczu, w którym te najcenniejsze występują w bardzo wysokim stężeniu 64%. Nasiona Chia zawierają bogactwo kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, o które tak trudno w naszej diecie. Kwasy te są ważne szczególnie w czasie ciąży, bo według badań, dzieci mam, które w ciąży dostarczały sobie prawidłowych ilości tych składników, zdobywały w testach na inteligencję wyższe noty niż ich koledzy. Udowodniono też, że dziecko karmione mlekiem matki rozwija się lepiej, o ile mama w swojej diecie uwzględnia kwasy tłuszczowe. Może mieć to związek z faktem, że tłuszcze te pomagają rozwijać i utrzymać w dobrej kondycji mózg. Niedobór tych składników może z kolei owocować depresją, problemami z koncentracją, częstszymi chorobami i gorszym stanem skóry czy włosów. Możemy więc łatwo uzupełnić niedobory za pomocą tych niepozornych nasion.

Polecamy: Kwasy omega-3 w ciąży – dlaczego są tak ważne?

zdrowa żywność dla dzieci

Łatwo o niedobór

Na co dzień łatwo o niedobór kwasów tłuszczowych omega-3, bo substancje te zawarte są głównie w tłustych morskich rybach, które najczęściej są droższe i rzadziej dostępne niż np. panga, która jest niemal bezwartościowa pod względem zawartości odżywczej i którą odradzamy. Dodatkowy problem mają wegetarianie, którzy poza rybami i jajami mają niewielką szansę na uzupełnienie niedoborów, oraz kobiety w ciąży, które ostrzega się przed sięganiem po niektóre ryby (sprawdź, po jakie ryby sięgać w czasie ciąży).

Dlaczego jeszcze warto sięgać po te nasiona w ciąży? Poleca się je kobietom, które nie mają czasu na regularne posiłki (czego lepiej unikać w ciąży) bądź nie lubią się przejadać. W ciąży może im brakować dodatkowych kalorii. Tymczasem dwie łyżeczki stołowe Chia w całości pokrywają zapotrzebowanie na dodatkowe kalorie. Do tego zawierają żelazo, magnez, cynk i miedź. Chia zawiera też ok. pięć razy więcej wapnia niż… mleko!

Gdzie je dostać?

Nasiona można kupić głównie w sklepach (takich jak ten) i na targach ekologicznych. To jednak niedługo może się zmienić, bo roślina ta zdobywa na świecie rosnącą popularność. Ze względu na swoje wartości w 2009 roku Unia Europejska pozwoliła dodawać nasiona Chia do chleba – czekamy, aż w polskich piekarniach będzie można dostać takie wypieki (tutaj znajdziesz gotową mieszkankę chlebową). Nasionkami można też posypać sałatkę, potrawkę, kanapkę; dodać do musli czy ciasta. W niektórych sklepach ekologicznych można też kupić gotowe mleko Chia uzyskiwane na tej samej zasadzie co mleko sojowe. Pozwala ono w łatwy sposób uzupełnić niedobory i jest świetną alternatywą dla mleka krowiego, szczególnie dla alergików. Mleko Chia można też przygotować w domu – wystarczy zalać nasiona wodą i odsączyć.

TUTAJ możesz kupić ekologiczne nasiona Chia, za 250 g zapłacisz 18,80 zł.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz