Pin It

Nareszcie wiosna! Oznacza to nie tylko ciepłe słońce, ale też znacznie większy, niż zimą, wybór świeżych warzyw i owoców. Po które szczególnie warto sięgać w ciąży?

Pomidory czy ogórki zimą potrafią kosztować nawet kilkanaście złotych za kilogram. Wiosną zaczynamy mieć dostęp do warzyw uprawianych w Polsce, a tym samym tańszych i często smaczniejszych. Ale nie zawsze – wiosenne warzywa to często te ze szklarni, którym wyrośnięciu pomogła solidna porcja nawozów sztucznych. W ciąży powinnyśmy natomiast sięgać po jak najbardziej naturalne produkty. Dlatego uważajmy na przesadnie dorodne i tryskające kolorem warzywa – te uprawiane w zgodzie z naturą wczesną wiosną są zwykle mniejsze i bledsze niż pod koniec lata. Nie oznacza to jednak, że nie zawierają cennych składników odżywczych. Zarówno pomidory, jak i ogórki to bogactwo wody, której odpowiednie dawki w ciąży są kluczowe. Poza tym  w pomidorach znajdziemy witaminę C, sód i działający przeciwstarzeniowo likopen, a w ogórkach – nieco witaminy A.

Naturalne witaminy

Inne typowo wiosenne warzywa to rzodkiewki, szczypiorek i rzeżucha. Te pierwsze zawierają żelazo, miedź i mangan czyli składniki polecane przy niedokrwistości – idealne na czas ciąży i wzmożonego zapotrzebowania na składniki krwiotwórcze. Do tego regulują metabolizm i mają działanie wychładzające organizm – są więc niezastąpione w czasie upałów, tak dotkliwych w końcowych fazach ciąży.

Szczypiorek z kolei pomaga obniżyć ciśnienie i uregulować trawienie, co szczególnie liczy się w czasie ciąży. Poza tym, może być dobrym zamiennikiem zakazanych w ciąży przypraw czy czosnku i cebuli, które u niektórych ciężarnych wywołują mdłości. Cenna może być też rzeżucha, bo to prawdziwa kopalnia witaminy C, A, K i E, kwasu foliowego, potasu, magnezu, żelaza, wapnia, siarki, manganu i miedzi. Dzięki temu nie tylko doskonale wpływa na zdrowie kobiety i płodu ale też na urodę przyszłej mamy – siarka, witamina K i miedź wzmacniają włosy i paznokcie, a pozostałe witaminy pomagają zachować w dobrej kondycji cerę. Na uwagę zasługuje też botwinka, która ma więcej żelaza i witamin, niż tradycyjne, „całoroczne” buraki.

Pasja ogrodnika

Jednak warzywem, po które wiosną przyszłe mamy powinny sięgać najczęściej, jest młoda sałata. Poza tym, że jest wtedy najbardziej świeża i ma najwięcej substancji odżywczych, to zawiera tylko kilka kalorii w dużej porcji i jest pełna kwasu foliowego, kluczowego do rozwoju płodu.

Kolejny plus warzyw wiosennych? Rzeżucha i szczypiorek przyjmą się nawet w doniczce na parapecie. Mamy wtedy kontrolę nad warunkami, w jakich rosną, a na efekty upraw trzeba czekać tylko kilka tygodni. W przydomowym ogródku ma szansę również przyjąć się sałata i rzodkiewka, które wysiewać należy od połowy marca do połowy maja.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz