Obezwładniające zmęczenie w ciąży
Pin It

Ledwo wstałaś z łóżka, a już marzysz, by do niego wrócić? Zasypiasz w połowie codziennych zajęć, które zwykle nie stanowiły dla ciebie problemu? Podpowiadamy, co może być przyczyną wyczerpania w ciąży i jak sobie z nim poradzić.

Na początku ciąży zwiększa się produkcja progesteronu, tego samego hormonu, który odpowiada za obniżone samopoczucie kobiet w okresie menopauzy. Do tego część tlenu i krwi przekazujemy rozwijającemu się dziecku, więc możemy odczuwać osłabienie, spadek energii czy zmęczenie. Aby upewnić się, że jesteśmy prawidłowo dotlenione, wietrzmy mieszkanie i korzystajmy ze spacerów. Nawet, gdy nie mamy na to siły, przechadzka do parku czy na zakupy może nas odświeżyć i dodać energii.

Po prostu śpij

Wiele pań na początku ciąży robi się jednak zwyczajnie zbyt senna, żeby robić cokolwiek – przed ciążą były nocnymi markami, a teraz zasypiają tuż po dobranocce. Zamiast zmuszać się do spania tylko w nocy, po prostu wygospodaruj czas w ciągu dnia na krótkie drzemki, jeśli tego domaga się twój organizm. Jeśli to niemożliwe z powodu pracy i innych obowiązków, zrób wszystko, aby przynajmniej kilka razy w tygodniu móc się porządnie wyspać. Postaraj się dostroić swój styl życia do nowej sytuacji – zarówno ty, jak i dziecko będziecie tego potrzebować. Jest i pocieszenie – w drugim trymestrze powinnaś wrócić do dawnej formy.

Dieta cię obudzi

Część substancji odżywczych z naszej diety wędruje do rozwijającego się dziecka. Jeśli więc nie dbamy o swoją dietę, może się okazać, że w ciąży zaczniemy odczuwać tego dotkliwe skutki. Niedobór cynku i magnezu może owocować gorszym nastrojem i brakiem wigoru (brak tego składnika można pomylić nawet z objawami depresji), a za mało żelaza – anemią i ogólnym osłabieniem. Warto przyjrzeć się swojej diecie i upewnić się, że dostarczamy odpowiednią ilość składników odżywczych zarówno sobie, jak i dziecku. Również nagłe spadki cukru mogą zaowocować wyczerpaniem. Dlatego szczególnie w tym okresie ważne jest, by jadać często – maksymalnie co 3-4 godziny. Jeśli sięgniemy po baton, przez godzinę faktycznie będziemy w stanie przenosić góry, ale potem z głodu i senności możemy zapomnieć, jak mamy na imię. Lepiej sprawdzą się przekąski, które łagodnie podnoszą poziom cukru i utrzymują go na długo – suszone owoce, zupy, orzechy, domowe kanapki, warzywa.

Kto to zrobi jak nie ja?

Niektóre panie wpadają też w inną pułapkę. W czasie ciąży zaczynają myśleć o rosnącej w brzuchu istotce i często biorą na siebie wszystkie związane z tym obowiązki. Urządzanie i remont domu – jak nie ja, to kto to zrobi? Opanowanie sytuacji w pracy – muszę przecież ze wszystkim się wyrobić. Zdrowie moje i dziecka – czy na pewno przeczytałam już wszystko? A może jeszcze raz muszę umówić się do lekarza? Czy dobrze wybrałam szpital? Czy nie za mało o siebie dbam? No właśnie…

Nic dziwnego, że przy tylu sprawach na głowie można nie tylko się zmęczyć, ale i ni z tego, ni z owego wybuchnąć w środku dnia płaczem. Pamiętajmy jednak, że nie jesteśmy same – oddelegujmy do niektórych zadań partnera, rodzinę czy przyjaciół. Często bliscy aż rwą się do pomocy, ale nie wiedzą, co robić. Ciężarna nie ułatwia im działania, biorąc wszystko na swoje barki. Nawet jeśli przed ciążą byłyśmy samowystarczalne, teraz zwyczajnie możemy nie mieć siły na kontynuowanie życia na pełnych obrotach. Prośmy o pomoc – najwyżej spotkamy się z odmową i wtedy będziemy wiedziały, którymi obowiązkami faktycznie musimy zająć się osobiście. To też najlepszy moment, aby zmobilizować partnera do wysiłku. Szczególnie, jeśli przed twoją ciążą nie był w stanie sam włączyć pralki. Pomyśl, czy mając na głowie dziecko (lub dzieci) będziesz nadal w stanie w pojedynkę zajmować się całym domem. Jeśli nie, ciąża to najlepszy moment, by przyzwyczaić partnera do dzielenia obowiązków domowych. A ty będziesz mogła się w tym czasie zdrzemnąć.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz