oliwa z oliwek
Pin It

Kuchnia Śródziemnomorska bywa tłusta, a mimo to mieszkańcy tego rejonu żyją długo i zdrowo. Jak to możliwe? Ich dania przyrządzane są głównie na oliwie z oliwek.

W ciąży powinnyśmy sięgać po tłuszcze dobrej jakości. Czyli jakie? Na szczycie listy znajduje się właśnie oliwa z oliwek. Ma naprawdę szerokie zastosowanie, bo nadaje się do smażenia, gotowania, sałatek, zup, a nawet zamiast masła do codziennych kanapek. Trudno jej chyba użyć jedynie do wypieków ze względu na smak, który nie najlepiej komponuje się ze słodkościami.

Na zdrowie

Oliwa z oliwek reguluje poziom cukru we krwi i obniża poziom cholesterolu przez co przeciwdziała np. miażdżycy, jest niezwykle bogata w kwasy omega, a do tego zawiera dużo przeciwutleniaczy (które wpływają dobrze na stan skóry, ale i serca) oraz witamin, takich jak A, E i D. To szczególnie ważne dla ciężarnych i dzieci, bo dzieci z niedoborem witaminy D częściej cierpią na łamliwość kości i gorzej się uczą, a w codziennej diecie zwykle mamy jej za mało (występuje głównie w tłustych rybach morskich, dobrej jakości maśle i jajach). Badania udowadniają, że spożywając oliwę z oliwek i karmiąc nią dziecko zmniejszamy jego szanse na zachorowanie na alergie, w tym astmę. Oliwa ma też działanie przeciwzapalne, więc jest świetnym uzupełnieniem diety już od momentu decyzji o planowaniu ciąży.  Można ją też bezpiecznie podawać już półrocznym dzieciom.


Którą wybrać?

Najlepszej jakości oliwa to ta extra, z pierwszego tłoczenia i z tłoczenia na zimno (np. TA). Niestety, ta za 9 złotych z marketu może mieć o wiele mniej właściwości odżywczych, niż ta dobrej jakości. Jak ocenić jakość? Najłatwiej – po wyglądzie. Oliwa powinna być mętna, złotawa, zawiesista i aromatyczna. Ta przezroczysta i bladozielona prawdopodobnie nie jest najlepszej jakości. Zwracajmy też uwagę na jej przechowywanie – droższą oliwę kupimy w ciemnej butelce i będzie mogła ona długo stać na półce. Ta stojąca tygodniami na słońcu w sklepie, o ile nie ma przyciemnianej butelki, prawdopodobnie straci cenne właściwości jeszcze zanim otworzymy ją w domu. Czy to znaczy, że musimy „rujnować się” na butelkę dobrej oliwy? Niekoniecznie. Pamiętajmy, że szampon czy maseczka z oliwą, w której tego składnika znajdziemy jak na lekarstwo, kosztuje nawet kilkadziesiąt złotych. Jeśli więc użyjemy zamiast wypełnionych chemią, drogich kosmetyków oliwy ze sklepu spożywczego do masażu ciała, do przyrządzania maseczek do włosów czy nawilżania skóry, a do tego choćby do części codziennego gotowania, może się okazać że w rzeczywistości zaoszczędzimy.  Szczególnie w ciąży, gdy wiele kosmetyków z drogerii uczula lub drażni zbyt mocną wonią.


Arganowy, kokosowy, lniany, rzepakowy, jojoba, z pestek dyni… – szukasz zdrowego, wartościowego oleju? Zajrzyj TUTAJ – dowiesz się więcej na ich temat, a TUTAJ znajdziesz je w przystępnych cenach.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz