Owoce aronii w walce z cukrzycą
Pin It

Osoby chorujące na cukrzycę przed ciążą, kobiety, które zachorowały na cukrzycę w czasie ciąży oraz wszyscy, którzy tej choroby się boją, bo mają do niej uzasadnione predyspozycje – wszyscy Ci powinni pokochać aronię. Jak dowodzą badania, owoce aronii to niedoceniona, naturalna broń w walce o prawidłowy poziom cukru.

Odrobina chemii

Aronia swoim wyglądem przypomina połączenie czarnej porzeczki, bzu i jagody. Niestety, w przeciwieństwie na przykład do porzeczki lub borówki, aronia jest bardzo cierpka w smaku, ponieważ zawiera duże ilości tanin. Taniny odpowiadają także za charakterystyczny smak zielonej herbaty, co sprawia, że po produkty z dużą ich zawartością nie sięgamy chętnie. Warto się jednak przełamać, bo bez względu na smak aronia to jedno z najbogatszych źródeł antocyjanów w przyrodzie. Antocyjany to złożone związki organiczne, których głównym zadaniem jest nadanie barwy roślinie (czarnej, granatowej, ciemnoczerwonej). Dla zdrowia człowieka, związki te są niezwykle cenne, ponieważ mają korzystny wpływ na stężenie glukozy, cholesterolu i insuliny we krwi. Gdy „rozbierzemy” aronię na części pierwsze, okaże się na 100 g owoców, aż 0,5 g stanowią właśnie antocyjany. Takiej ilości nie znajdziemy nawet w czarnej porzeczce, która powszechnie uważana jest za dobre źródło antocyjanów. Dodatkowo aronia jest także bogatym źródłem antyoksydantów, co oznacza, że bardzo dobrze radzi sobie z „wymiataniem” wolnych rodników z naszego organizmu.

Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że w czasie cukrzycy dochodzi do tak zwanego stresu oksydacyjnego. Skutkiem takiego stanu jest wzmożony proces utleniania, za który odpowiedzialne są właśnie wolne rodniki (cząsteczki z niesprawnym elektronem). Działania wolnych rodników mogą doprowadzić między innymi do uszkodzenia funkcji metabolicznych, powstania nowotworów, zaburzeń czynności układu krążenia, zmian miażdżycowych oraz przedwczesnego starzenia się organizmu. Osoby chorujące na cukrzycę (cukrzycę ciążową) powinny zdawać sobie sprawę, że bez dobrego wsparcia antyoksydantów ich organizm może nie poradzić sobie z nadmiarem wolnych rodników, a cukrzyca bardzo sprzyja ich powstawaniu.

Aronia kontra cukier

Diabetolodzy udowodnili, że aronia poza zdolnościami antyoksydacyjnymi, wpływa na obniżanie poziomu glikemii. Niezastąpione działanie aronii polega jeszcze na jednej, bardzo ważnej właściwości: zawartości  związków polifenolowych, które wpływają na wytwarzanie insuliny oraz szybsze przekształcanie proinsuliny w insulinę. Polifenole odpowiadają także za hamowanie wytwarzanie glukozy w wątrobie, zmniejszając tym samym poziom cukru we krwi. Uznanie aronii za „cudowny owoc dla cukrzyków” spowodowała także obecność kwasu chlorogenowego w tym owocu. Kwas ten wpływa na metabolizm glukozy i już po trzech tygodniach od momentu rozpoczęcia regularnego spożywania aronii okazuje się, że stężenie glukozy we krwi zdecydowanie się zmniejsza, a poziom cholesterolu spada nawet o 40 procent.

Badania dotyczące działania aronii na regulację poziom cukru w organizmie nie ominęły także kobiet chorujących na cukrzycę ciążową. Po przeprowadzeniu szczegółowych testów okazało się, że wystarczy 300 mg ekstraktu z aronii, aby obniżyć poziom cukru we krwi i uregulować metabolizm cukrów. Dodatkowo, po spożywaniu takiego ekstraktu, komórki płodu były lepiej chronione przed typowym dla cukrzycy stresem oksydacyjnym, przez co prawdopodobieństwo wystąpienia powikłań zdecydowanie się zmniejszyło.

Gdzie szukać aronii?

Jak na ironię, aronia jest uprawiana w Polsce na skalę przemysłową, jednak znalezienie jej w sklepie to czasami nie lada wyzwanie. Trzeba jednak próbować, bo jest ona dostępna w kilku wersjach:

– sok z aronii – butelka o pojemności 0,5 litra, koszt to około 20 zł w sklepach z naturalną żywnością (TUTAJ i TUTAJ jest w promocyjnej cenie); sok możemy zamówić także w sklepach internetowych (warto jednak sprawdzić czy cena przesyłki nie przewyższa ceny samego produktu),

– sproszkowana aronia – w składzie takiego produktu powinny znaleźć się wyłącznie suszone owoce aronii, za 100 g takiego sproszkowanego ekstraktu zapłacimy około 10 zł, wystarczy, że codziennie jedną łyżkę proszku rozpuścimy w szklance wody.

Aronia świetnie sprawdza się jako składnik dżemów, jednak nie należy ich polecać osobom z cukrzycą, ponieważ dżemy z aronii bardzo często są dosładzane.

Możemy samodzielnie sporządzić dżemy aroniowe używając do słodzenia stewii, która ma udokumentowane korzystne działanie na zdrowie, a jednocześnie jest kilkuset razy bardziej słodka od cukru. Stewia nie podnosi poziomu cukru, bo nie jest cukrem lecz rośliną o słodkich liściach, ponadto zawiera zero kalorii. Jest idealna do osładzania samodzielnie wykonanych napojów z suszem aronii.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

1 KOMENTARZ

  1. PRZY CUKRZYCY WAŻNYM JEST, ABY DOSTOSOWAĆ ODŻYWIANIE DO TABEL Z TZW. NISKIMI WĘGLOWODANAMI:
    Są to węglowodany, które po spożyciu podnoszą poziom cukru we krwi maksymalnie do 26% wzrostu, czyli nie nadwyrężają trzustki. Jemy niskotłuszczowo, 0% negatywnych toksyn, energetyczne węglowodany wyłącznie nie przekraczające po spożyciu dozwolonej granicy; czyli 26% wzrostu. Pokarmy o właściwym doborze białek, oraz co niezmiernie istotne, nie zawierające toksyn spowalniających i zatruwających nasze organizmy.

    CHORUJĄC NA CUKRZYCĘ POWINNIŚMY ZATEM, REALIZOWAĆ DIETĘ:
    Wg tzw. NISKICH WĘGLOWODANÓW TJ. DO 26% WZROSTU, i nie chodzi bynajmniej o ilość czy o to, że są cukry proste lub złożone. Chodzi o to, aby klasyfikować węglowodany wg wzrostu poziomu cukru jaki powodują we krwi po spożyciu. Nie uwzględniają tego wymienniki ww węglowodanowe, które pokazują wyłącznie ilości węglowodanów jako ilości, a nie uwzględniają jakości.

    TABELE; DOZWOLONE ORAZ ZAKAZANE DOPEŁNIAJĄ WŁAŚCIWEJ IDENTYFIKACJI PRAWD PRZYRODNICZYCH:
    Dostosowanie się do tabel zalecane i dozwolone pozwala w 2-3 dni ustabilizować poziom cukru we krwi i nie jest to trudne. (Max. 30 dni).

    PAMIĘTAJMY, ŻE POZIOM CUKRU WE KRWI NIE PODNOSI ANI POWIETRZE, ANI WODA MINERALNA, LECZ ZJADANE WĘGLOWODANY:
    Taki sposób odżywiania jest skuteczny i warto go zastosować od zaraz. Ostatnie słowo, co oczywiste należy zawsze do naszego lekarza rodzinnego.

    WAŻNE.
    GLUKOZA NATURALNA; TO RYŻ, WSZYSTKIE KASZE, OWOCE, WARZYWA:
    Logika myślenia, postęp i spokój. Także wypowiadanie słów, które mają merytoryczną wartość. Wskazane są produkty zalecane i dozwolone wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO TJ. IŻ PRODUKTU. *****

    GLUKOZA NIENATURALNA; TO MĄKA I CUKIER:
    Irracjonalne zachowania, częsta zmiana nastroju, nerwowość. Również wypowiadanie słów, które nic nie znaczą. Jako tzw. WYSOKIE WĘGLOWODANY TJ. OD 26.01% WZROSTU, wykluczamy ponieważ od zawsze były niezdrowe dla człowieka.

Odpowiedz