Pierwszy trymestr ciąży - dobry początek
Pin It

Obawy, czy wszystko będzie dobrze i czy maluszek urodzi się zdrowy, towarzyszą każdej przyszłej mamie. Wiele zależy nie tylko od tego, jak do tej ciąży się przygotowywałaś, ale przede wszystkim od tego, jakie działania i decyzje podejmiesz w jej pierwszych tygodniach. O czym warto pamiętać?

Przejrzyj apteczkę

Jeśli stale przyjmujesz jakieś leki, jak najszybciej skonsultuj się ze specjalistą, czy możesz kontynuować terapię. Lekarz oceni ryzyko i zaleci albo odstawienie leku, albo – jeśli jego zażywanie jest konieczne – zastąpienie go bezpieczniejszym zamiennikiem. Pamiętaj o tym, że zanim sięgniesz po jakikolwiek lek, musisz upewnić się, czy jest on bezpieczny dla rozwijającego się płodu. Dotyczy to również ziół, leków wydawanych bez recepty i suplementów. Na liście zakazanych w ciąży farmaceutyków są także preparaty na bazie retinoidów, stosowane w leczeniu trądziku.

Przyjmuj kwas foliowy

Kwas foliowy najlepiej zacząć przyjmować już od momentu, gdy rozpoczynacie starania o dziecko. Jeśli jednak ciąża jest mniejszą lub większą niespodzianką, pozytywny wynik testu powinien skłonić cię do jak najszybszej wizyty w aptece. Zaleca się przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego dziennie. Dawka ta powinna być większa – ustalona z lekarzem – jeśli urodziłaś już dziecko z wadami cewy nerwowej lub takie przypadki występowały w rodzinie twojej lub twojego partnera.

Zwróć uwagę na to, co i ile jesz

To, co codziennie kładziesz na swoim talerzu, ma ogromny wpływ na zdrowie maluszka. Zrób więc analizę swojego jadłospisu i wyklucz z niego to, co może być szkodliwe dla ciebie lub dziecka. Zapomnij o alkoholu, papierosach, ogranicz spożycie kawy, słodkich gazowanych napojów, tłustych i bogatych w cukier potraw i przekąsek.

Dowiedz się więcej, jakich składników pokarmowych teraz najbardziej potrzebujesz

Odziez i bielizna dla mam - ekskluzywna

Postaw na warzywa, owoce (lecz pamiętaj, że one też zawierają cukier), kasze, ryby (sprawdź jednak, których lepiej unikać), mięso, pełnoziarniste pieczywo, zboża. Pragnienie gaś wodą mineralną, a czarną herbatę zastąp herbatkami owocowymi lub zieloną herbatą (której jednak też nie należy pić w dużych ilościach).

Zwróć też uwagę na ilość spożywanych pokarmów. Pamiętaj, że w ciąży nie powinnaś jeść za dwoje, lecz dla dwojga. Zapotrzebowanie kaloryczne w tym okresie wzrasta średnio o ok. 300-400 kcal dziennie.

Polecamy: Waga w ciąży – ile można przytyć?

Ogranicz kontakt z toksynami

Obecnie nie jest łatwo całkowicie wyeliminować wszelkie chemikalia z naszego życia. Warto jednak w jak największym stopniu ograniczyć kontakt z nimi, aby zminimalizować negatywny wpływ na rozwijający się płód. Podczas codziennego sprzątania wykorzystuj naturalne, znane od wieków substancje: ocet, sok z cytryny i sodę oczyszczoną (więcej na ten temat tutaj). Przejrzyj ofertę sklepów z ekologicznymi produktami do czyszczenia: być może warto zdecydować się np. na naturalny płyn do mycia naczyń. Sprawdź też, jak usuwać toksyny z warzyw i owoców.

Bądź aktywna

Ciąża nie powinna oznaczać bezczynnego leżenia na kanapie, zwłaszcza jeśli wcześniej  bardzo chętnie i często uprawiałaś sport. Skonsultuj się z lekarzem lub położną, jakie formy aktywności będą dla ciebie odpowiednie. Jeśli jednak przed zajściem w ciążę raczej stroniłaś od wysiłku, nie jest to dobry moment na nagłe zmiany nawyków. W takim przypadku sprawdzą się codzienne spacery czy joga dla ciężarnych (po uzgodnieniu ze specjalistą).

Polecamy: Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

Na podstawie: www.parenting.com

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

1 KOMENTARZ

Odpowiedz