Pin It

Profilaktyka cukrzycy ciążowej jest trudna. Wszystko co możemy zrobić dla siebie i dziecka to przede wszystkim zmiana nawyków żywieniowych jeszcze przed zajściem w ciążę oraz aktywny tryb życia. Za cukrzycę ciążową (oraz każdą inną) odpowiedzialne są także geny, dlatego jeśli wiemy, że choroba wystąpiła u innych członków naszej rodziny, warto poddawać się profilaktycznym badaniom.

Młoda mama, to niezdrowa mama?

Niestety, nie wystarczy, że nagłe i drastyczne zmiany w sposobie żywienia wprowadzimy kilka miesięcy przed planowaną ciążą. Dwa lub trzy miesiące mogą okazać się niewystarczające, aby „naprawić” skutki kilkunastu lat złego odżywiania i siedzącego trybu życia. – Już u nastolatek zauważamy zmiany miażdżycowe i insulinoodporność. Jeżeli w tym momencie już nastolatki mają insulinoodporność, to można powiedzieć, że w wieku 20-25 lat zaczną mieć problemy z nadciśnieniem oraz utajoną cukrzycą, o czym nie wiedzą, bo w takim wieku rzadko który lekarz zleca takie badania. Z góry się zakłada, że młode osoby są (powinny być) zdrowe – wyjaśnia Iwona Wierzbicka, dietetyk kliniczny i trener personalny. Do takich wniosków nie dochodzą tylko polscy specjaliści. Instytucje odpowiedzialne za promocję zdrowia w państwach europejskich co roku publikują szczegółowe badania dotyczące cukrzycy. Liczba zachorowań na cukrzycę ciążową dotyka nawet 7% ciężarnych w Niemczech i dochodzi do 10% w Danii. Wraz z tymi badaniami bardzo często publikowane są dane dotyczące odsetku osób otyłych w danym kraju.  Niestety ich interpretacja w bardzo małym stopniu dotyczy informacji, które uświadomiłby kobietom, że nadwaga może zagrażać późniejszej ciąży.

Dla zdecydowanej większości kobiet, wiadomość o ciąży jest równoznaczna ze zmianą trybu życia. Takie ostrzegawcze światło to najczęściej instynkt, który każe kobiecie zadbać o zdrowie dziecka. Ciąża jest też najczęściej jedynym z pierwszych momentów w życiu, kiedy zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, że nasze dotychczasowe nawyki żywieniowe oraz tryb życia nie były dobre. Lepiej późno niż wcale, jednak im dłużej będziemy zwlekać, tym trudniej będzie się nam „przestawić”.

Dieta – profilaktyka na całe życie

„Odpowiednie odżywianie przypomina dobre, tanie ubezpieczenie zdrowotne” – napisał w swojej książce „Jedz i biegaj” Scott Jurek, zwycięzca międzynarodowych ultramaratonów. Oczywiście nie proponujemy za jednym zamachem przebiegnięcia ponad 42 km, ale nieco krytyczne spojrzenie na własny talerz. Cukrzyca (także ta ciążowa) „uwielbia” przetworzone jedzenie, chipsy, batony, słodkie bułki, niezbilansowane porcje i życie bez wysiłku fizycznego. Po śniadaniach pełnych dosładzanych, chrupiących płatków śniadaniowych oraz „frytkowych”, „makaronowych” i „bezwarzywnych” obiadach nasza trzustka codziennie wyrzuca z siebie nadprogramowe ilości insuliny. W ten sposób tkanki przestają na nią reagować, a cukier dosłownie „robi co chce”. Po kilku latach prowadzenia takiego stylu życia nagle okazuje się, że sytuacja jest już nieodwracalna. Cukrzyca ciążowa może być jedynym ostrzeżeniem dla kobiety, o tym że jej organizm przez cały czas przed zajściem w ciąży był źle odżywiany. Nawet jeśli po urodzeniu dziecka, poziom cukru w organizmie kobiety wróci do normy, to należy traktować to jako stały stan ostrzegawczy, gdyż taka kobieta już zawsze będzie miała predyspozycje do cukrzycy typu II.

Jedną z najważniejszych zasad dobrej diety jest często i regularne spożywanie pokarmu, które sprawia, że organizm w systemie ciągłym otrzymuje niezbędną energię do pracy. Dzięki temu trzustka nie musi nagle wyrzucać ogromnych ilości insuliny, przez co może dojść do insulinoodporności.

– Profilaktyka cukrzycy ciążowej, jak również każdej innej cukrzycy, to przede wszystkim regularna aktywność fizyczna (również w przypadku wystąpienia cukrzycy ciążowej), odpowiednio zbilansowana dieta, posiłki co 3-4 godziny, 2-4 litry wody dziennie, produkty pełnoziarniste i mało przetworzone. Musimy pamiętać także o unikaniu produktów z białej mąki (klusek, makaronów, białego pieczywa, pizzy) – wylicza dietetyk Iwona Wierzbicka.

Iwona Wierzbicka dietetyk

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz