czy w ciąży można jeździć na rowerze
Pin It

Ruch w ciąży jest ważny. Ćwiczenia korzystnie wpływają zarówno na zdrowie mamy, jak i rozwijającego się dziecka. Jednak nie na każdy rodzaj aktywności można sobie pozwolić, kiedy spodziewamy się dziecka. Sprawdź, czy w ciąży można jeździć na rowerze.

Jeżdżenie na rowerze w ciąży to temat dyskusyjny. Jedni specjaliści zalecają, inni zdecydowanie odradzają. Zwolennicy najczęściej podają za przykład Danię i Holandię, gdzie nikogo nie dziwi widok kobiety w ciąży jadącej na rowerze. Przeciwnicy z kolei ostrzegają przed ryzykiem upadku, który może mieć poważne konsekwencje.

Rower a ciąża

W czasie ciąży zachodzi wiele zmian w organizmie mamy: więzadła i stawy ulegają rozluźnieniu, wraz z rosnącym brzuszkiem przesuwa się środek ciężkości i zwiększa się nacisk na przeponę, kolana i stopy są bardziej obciążone. Łatwiej można przez to stracić równowagę, złapać zadyszkę, zmęczyć się, stracić koncentrację. Dlatego ważne jest, aby dostosować intensywność i rodzaj aktywności do aktualnej sytuacji. Wcześniej należy też skonsultować się w tej sprawie z osobą prowadzącą ciążę.

Jeżeli mama nie uprawiała do tej pory sportu, nie zaleca się, aby podejmowała się nowego wyzwania właśnie w czasie ciąży. Dla kobiet, które dotychczas stroniły od ruchu, najlepsze będą umiarkowane ćwiczenia – spacery, joga, pilates, pływanie. To ważne, aby podczas tych dziewięciu miesięcy zadbać o aktywność i przeznaczyć czas na regularne, odpowiednie ćwiczenia.

Podobnie jest z rowerem – jeżeli mama dotychczas nie jeździła na rowerze albo robiła to raczej okazjonalnie, to tego typu aktywność nie jest wskazana w czasie ciąży. Jeżeli jednak przed zajściem w ciążę wsiadała na rower regularnie, jeździ sprawnie, a ciąża przebiega prawidłowo – może kontynuować aktywność, wcześniej jednak zawsze należy to jeszcze skonsultować z lekarzem lub położną.

Dlaczego jeżdżenie na rowerze w ciąży wzbudza kontrowersje? Jazda na rowerze jest ryzykowna, bo stwarza możliwość upadku, urazu, złamania. W ciąży zmienia się środek ciężkości przez co łatwiej o utratę równowagi. Łatwiej też się zdekoncentrować. Dlatego trzeba podejść do tematu z rozsądkiem i przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo.

Ostrożność

Dla wielu ludzi rower to codzienny środek transportu. Na ogół takie osoby mają już dobrze znane ścieżki i wiedzą, jak się poruszać. W czasie ciąży trzeba jednak zachować szczególną ostrożność. Na pewno lepiej zdecydować się na rower miejski niż jeżdżenie po bezdrożach, a także: zmniejszyć tempo jazdy, skrócić dystans, jeździć po równej powierzchni i na trasach o łagodnym przebiegu, unikać wstrząsów. Jeżeli jest taka możliwość, wybierajmy spokojniejsze trasy o mniejszym natężeniu ruchu. Warto zadbać o komfortowy strój i wygodne siodełko. Zanim wyruszymy z domu, zaopatrzmy się w wodę. Najlepiej, aby podczas jazdy ktoś nam towarzyszył. Koniecznie sprawdźmy też stan techniczny swojego roweru. Jeżeli musimy go gdzieś znieść albo wprowadzić, poprośmy kogoś o pomoc. Dźwiganie roweru w czasie ciąży nie jest dobrym pomysłem.

Istotna jest także pogoda. Zrezygnujmy z roweru, gdy jest ślisko i pada. W czasie upałów zadbajmy o nakrycie głowy i odpowiednie nawodnienie.

Bezwzględnie w czasie ciąży zrezygnujmy z udziału w wyścigach rowerowych. To nie jest na to najlepszy moment.

Jazdę na rowerze zawsze można zastąpić ćwiczeniami na rowerku stacjonarnym.

Sport to zdrowie

Warto zadbać o aktywność w czasie tych dziewięciu miesięcy. Ćwiczenie w ciąży ma szereg zalet (sprawdź tutaj), a przy tym przygotowuje ciało do porodu. Poród to spory wysiłek fizyczny, dlatego warto wcześniej przygotować do niego organizm. Coraz więcej klubów sportowych ma swojej ofercie zajęcia dla przyszłych mam. Już nawet zwykły, regularny spacer niesie wiele korzyści i dla mamy, i dla dziecka. Poza tym sprawdź, jak bezpiecznie ćwiczyć w ciąży i obejrzyj film o ćwiczeniach na basenie.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz