Pin It

Rano, gdy tylko postawisz stopę na podłodze, zaczyna cię mdlić i co sił w nogach pędzisz do łazienki. W ciągu dnia jest niewiele lepiej: nudności przeszkadzają ci w pracy i skutecznie psują nastrój. Nie jesteś jedyna: mdłości w ciąży są bardzo powszechną przypadłością – dotyczą blisko 85 proc. przyszłych mam. Jak można złagodzić nieprzyjemne objawy?

Skąd te mdłości?

Mdłości są zwykle jednym z pierwszych symptomów ciąży. Mogą pojawić się już w 4. tygodniu, a w zapomnienie odchodzą najczęściej pod koniec pierwszego trymestru. Dokuczają nie tylko po wstaniu z łóżka, lecz mogą towarzyszyć nam przez cały dzień. Choć dokładne przyczyny ich występowania nie są znane, to w kręgu podejrzeń są przede wszystkim szalejące hormony, głównie estrogeny i gonadotropina kosmówkowa, których poziom gwałtownie wzrasta właśnie na początku ciąży. Możliwe, że o mdłościach zadecydowała ewolucja: kobieta spodziewająca się dziecka staje się wyjątkowo wrażliwa na intensywne zapachy, co ma za zadanie uchronić ją i potomka przed zatruciem toksynami.

Zwraca się również uwagę na pewne czynniki, które sprawiają, że u niektórych mam nudności i wymioty są wyjątkowo uciążliwe. Dolegliwości szczególnie więc doskwierają kobietom, które będą rodzić po raz pierwszy, które cierpią z powodu choroby lokomocyjnej czy u których występują genetyczne predyspozycje (warto zapytać mamę lub siostrę o ich doświadczenia). Uważa się także, że mdłości częściej występują w przypadku ciąży mnogiej bądź gdy… w brzuchu rośnie dziewczynka. Bardziej narażone na mdłości są też kobiety, które mają skłonność do stanów lękowych czy depresyjnych. Choć w tym przypadku dość niewyraźne jest rozróżnienie między przyczyną a skutkiem: czy to stres i niepokój wzmaga mdłości w ciąży, czy raczej to mdłości obniżają nastrój. Naukowcy dostrzegają również pewną zależność między ciążowymi nudnościami a obecnością w układzie pokarmowym bakterii Helicobacter pylori, odpowiedzialnej za chorobę wrzodową. Związek ten jest jednak niejasny i jego potwierdzenie wymaga dalszych badań.

Jak łagodzić dolegliwości?

Przede wszystkim nie zrywaj się z łóżka, gdy tylko otworzysz oczy. Taka nagła zmiana pozycji każdego może przyprawić o mdłości, a już w szczególności kobietę w ciąży. Kiedy więc obudzisz się, poproś bliską osobę o zrobienie herbaty czy podanie wody mineralnej (można dodać plasterek cytryny). Warto mieć pod ręką lekką przekąskę: biszkopty, sucharki, krakersy, suszone owoce (wiele zdrowych przekąsek znajdziesz tutaj). Schrup odrobinę po przebudzeniu i po ok. 20 minutach spróbuj wstać. Trzymaj je przy sobie także w ciągu dnia. Gdy doskwierają ci mdłości, powinnaś unikać chodzenia z pustym żołądkiem. Głód będzie wzmagał dolegliwości. Postaraj się wystrzegać długich przerw między posiłkami: jedz często (np. co 2 godziny), ale niewielkie porcje. Zapomnij o tłustych i ciężkostrawnych potrawach, które godzinami zalegają w układzie pokarmowym. Nie będą ci też służyć dania ostre i o intensywnym aromacie.

Jak najczęściej sięgaj po wodę mineralną (najlepiej niegazowaną, niskozmineralizowaną i o niskiej zawartości sodu). Tak naprawdę przez cały dzień obok ciebie powinna stać szklanka z wodą. Popijaj ją stopniowo, małymi łykami. O odpowiednią ilość płynów zadbaj szczególnie wtedy, gdy pojawiają się wymioty. Oprócz wody pij też herbatkę z melisy, która uspokaja i działa rozkurczowo na mięśnie układu pokarmowego.

Wiele mam poleca imbir, który – co potwierdzają liczne badania naukowe – jest bardzo skutecznym i w pełni bezpiecznym środkiem łagodzącym mdłości. Zachwala go m.in. internautka „młoda mama”. – Bardzo pomagał mi imbir. Moje wspomnienia z porannymi nudnościami sięgają od początku do 10. tygodnia ciąży. Dopadały mnie rano i w autobusie w drodze do pracy. Picie herbaty imbirowej poleciła mi znajoma położna, która w ten sam sposób leczyła nudności u siebie. Dodam jeszcze, że do dzisiaj wszelkie herbaty z dodatkiem imbiru uwielbiam, a gdy zdecydujemy się na kolejne dziecko, będę już wiedziała, co robić – radzi na forum.

W jaki sposób przygotować herbatkę? Świeże kłącze imbiru bez problemu powinnaś znaleźć w każdym supermarkecie na stoisku z warzywami. Obrany kawałek korzenia zetrzyj na tarce, tak aby uzyskać ok. 1 łyżeczki surowca. Do garnuszka wlej szklankę wody, dodaj imbir, zagotuj i trzymaj na małym ogniu pod przykryciem przez ok. 5 minut. Pić możesz sam taki odcedzony wywar lub – gdy jest jeszcze wrzący – zalej nim torebkę melisy czy ulubionej herbaty. Gdy napój lekko ostygnie, możesz dodać również łyżeczkę miodu.

Nie zapominaj o odpoczynku. Unikaj jednak bezczynnego leżenia i zamartwiania się: skupianie się na mdłościach może je nasilać. Znajdź sposób na zajęcie swoich myśli: czytaj książki, szydełkuj, rozwiązuj krzyżówki – rób cokolwiek, co odciągnie twoją uwagę od dolegliwości. Spróbuj też… akupresury. W przypadku mdłości – czy to ciążowych, czy związanych z chorobą lokomocyjną – zaleca się uciskanie tzw. punktu P6 (Neiguan), który znajduje się po wewnętrznej stronie ręki, kilka centymetrów poniżej linii nadgarstka, między wyraźnie wyczuwalnymi ścięgnami. W aptece możesz zapytać o opaski przeciwwymiotne, których działanie opiera się właśnie na akupresurze.

Kiedy do lekarza?

Ciążowe mdłości u wielu mam wzbudzają niepokój. Nie należy się jednak bać: nie wpływają one negatywnie na rozwój dziecka. Co ciekawe, w wielu badaniach zaobserwowano, że u ciężarnych, które zmagały się z nudnościami, występowało mniej powikłań niż u kobiet, które ich nie doświadczały. Nie oznacza to jednak, że objawy można lekceważyć.

Lekarza należy niezwłocznie odwiedzić, jeśli mdłościom towarzyszą częste wymioty, które uniemożliwiają normalne przyjmowanie płynów i jedzenia. Tzw. niepowściągliwe wymioty ciężarnych (hyperemesisgravidarum), które dotyczą ok. 1,5 proc. ciężarnych kobiet, wiążą się z utratą masy ciała, odwodnieniem, zaburzeniami elektrolitowymi. Taki stan stwarza zwykle konieczność hospitalizacji w celu przywrócenia równowagi w organizmie.

Z lekarzem warto się skonsultować także wtedy, gdy mdłości uprzykrzają nam życie i utrudniają codzienne funkcjonowanie. Istnieją doniesienia o pozytywnym wpływie suplementacji witaminą B6, choć do końca nie wiadomo, jaki mechanizm kryje się za jej korzystnym działaniem. Pamiętaj jednak, że wszelkie preparaty mogą być przyjmowane wyłącznie po uzgodnieniu ze specjalistą. Nie sięgaj więc po nie na własną rękę, lecz dopiero gdy zostaną ci przepisane.

Źródło: www.nhs.uk

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz