Stopy w ciąży - lekką stopą przez ciążę!
Pin It

Stopy w ciąży muszą wiele znieść – i to dosłownie. Przez kilka miesięcy dźwigają dodatkowe kilogramy, co nie pozostaje bez wpływu na ich wygląd i zdrowie. Zachodzące w organizmie zmiany sprawiają, że stopy mogą być opuchnięte i bolesne, łatwiej się pocą, a ich skóra przesusza się i grubieje. Trzeba o nie zadbać już od pierwszej chwili, w przeciwnym wypadku nie będzie łatwo dojść z nimi do ładu po ciąży.

Jak zrobić pedikiur?

Dopóki powiększający się brzuszek ci nie przeszkadza, pedikiur możesz wykonywać samodzielnie. Paznokcie u stóp rosną wolniej niż te u dłoni, więc wystarczy, że będziesz je skracać raz na 2-3 tygodnie. Nie oznacza to jednak, że z taką samą częstotliwością powinnaś sięgać po krem. Kosmetyk należy wmasować w skórę stóp, ze szczególnym uwzględnieniem pięt i okolic ścięgna Achillesa, codziennie. Natomiast raz w tygodniu przeprowadź złuszczająco-natłuszczającą kurację. Pamiętaj o tym, że skóra stóp jest pełna gruczołów potowych, natomiast niemal brakuje na niej gruczołów odpowiedzialnych za produkcję natłuszczającego łoju. W efekcie pozbawiona jest ochronnej warstwy hydrolipidowej, przez co bardziej narażona jest na mikrouszkodzenia i utratę nawilżenia. Jak powinna wyglądać taka kuracja?

Przygotuj miksturę z soli, miodu i oliwy. Nałóż ją na stopy i przez chwilę delikatnie masuj, skupiając się na piętach. Naskórek stóp bardzo łatwo przesusza się i rogowacieje, trzeba więc systematycznie się go pozbywać. Po peelingu przyszła pora na odżywienie i natłuszczenie skóry. Idealnie sprawdzą się wszelkiego rodzaju olejki roślinne, które są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminę E. Jednym z nich jest masło shea, które przed użyciem należy lekko podgrzać, aby zmieniło swoją konsystencję na płynną. Niewielką ilość powstałego oleju wmasuj w stopy. Najlepszą porą na taki zabieg jest wieczór. Możesz wówczas resztki oleju pozostawić na skórze, nałożyć bawełniane skarpetki i zdjąć je dopiero rano. Jeśli podczas zabiegu skracasz i piłujesz paznokcie, pamiętaj, aby robić to na samym początku, przed namoczeniem stóp. Natomiast skórki odsuń drewnianym patyczkiem już po moczeniu.

Kap, kap, kap…

Zauważyłaś, że twoje stopy zaczęły się nadmiernie pocić? Raz dziennie postaraj się zanurzyć je w chłodnej, ale nie zimnej, wodzie z dodatkiem soli morskiej. Po osuszeniu zaaplikuj na skórę chłodzący żel z mentolem. Wcześniej sprawdź jednak, czy kosmetyk cię nie uczula. W ciągu dnia sięgaj po talk kosmetyczny, który wchłania pot lub po specjalny dezodorant do stóp. Możesz również rozglądnąć się za wkładkami przeciwpotnymi do butów.

Gdy stopy puchną

Zwiększona potliwość to nie jest jedyny problem, który dokucza kobietom w ciąży. Bardzo wiele przyszłych mam zmaga się z obrzękami stóp. Za ich powstawanie odpowiada m.in. zwiększona masa ciała, utrudnione krążenie związane chociażby z uciskiem powiększającej się macicy na żyły i tętnice oraz tendencja organizmu do gromadzenia wody. Co możesz zrobić?

Zrezygnuj z opinających nogi dżinsów rurek i skarpetek z gumkami. Nie siedź długo w jednej pozycji i nie zakładaj nogi na nogę. Jeśli pracujesz przy komputerze, cogodzinną przerwę wykorzystaj na przechadzkę po biurze. Wieczorem odpoczywaj z nogami uniesionymi ku górze. Wspomniana kąpiel w chłodnej wodzie z dodatkiem soli morskiej nie tylko pomoże przy potliwości stóp, ale również zmniejszy obrzęki. Poprawie krążenia sprzyja wszelka aktywność fizyczna. Każdego dnia wybierz się więc na krótki spacer. Skonsultuj z lekarzem możliwość uczęszczania na aqua aerobic lub na jogę dla kobiet w ciąży. Przyjrzyj się również swojej diecie. Opuchnięciom sprzyja nadmiar soli oraz zbyt mała ilość wypijanych płynów.

Choć obrzęki w ciąży nie są niczym niezwykłym, to czasem ich pojawienie się powinno być podstawą do wizyty u lekarza, np. gdy obrzęk dotyczy nie tylko stóp lub gdy jest bardzo uciążliwy.

Obuwie dla przyszłej mamy

Jeśli uwielbiasz nosić szpilki, pora, abyś na kilka miesięcy się z nimi pożegnała. Wysokie obcasy nigdy nie są dobre dla stóp, a już zwłaszcza w czasie ciąży. Bóle i zniekształcenia kości stóp i skrzywienie kręgosłupa to tylko przykłady konsekwencji ich noszenia. W najgorszym wypadku możesz się potknąć i zaszkodzić dziecku.

Teorie, co do idealnej wysokości obcasa, są sprzeczne. Coraz częściej pojawia się zdanie, że najlepsze są buty płaskie – wszak ewolucyjnie jesteśmy przystosowani do chodzenia boso. Przeważa jednak pogląd, że najbardziej optymalne dla zdrowia są obcasy około 3-centrymetrowe. Ważne jest, aby buty były wygodne i stabilne. Nie możesz się na nich chwiać, nie mogą też zsuwać się ze stopy. Dlatego odpadają nie tylko szpilki, ale i japonki. Zakazane są także wąskie czubki ściskające palce.

Nie bądź zaskoczona, jeśli w czasie ciąży dotychczas noszone buty będą za małe. Niewykluczone, że na ten czas oczekiwania będziesz musiała kupić nieco większe obuwie. Postaraj się znaleźć takie buty, które będą wykonane z elastycznego, dopasowującego się do stopy materiału.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz