Stres a ciąża
Pin It

Choć kobieta w ciąży i rozwijający się w jej brzuchu płód to dwa odrębne organizmy, pod pewnym względem stanowią całość: to, co krąży we krwi matki, znajdzie się również we krwi dziecka. Dotyczy to nie tylko składników odżywczych i tlenu, ale również substancji niepożądanych, takich jak hormony stresu. A że stres, którego kobieta doświadcza, będąc w ciąży, ma negatywny wpływ na rozwój płodu, wiadomo od dawna.

Każdy stres jest zły?

Stresu nie da się uniknąć. Doświadczamy go niemal codziennie. W pewnych sytuacjach odgrywa pozytywną rolę: mobilizuje organizm do działania, do podjęcia zwiększonego wysiłku, aby osiągnąć wyznaczony cel. Kiedy jednak jego natężenie lub czas trwania wymyka się spod kontroli, może mieć destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Nieustannie krążące hormony stresu (kortyzol i adrenalina) upośledzają działanie układu nerwowego i odpornościowego. Nic więc dziwnego, że zaczynamy mieć problemy z pamięcią i koncentracją, częściej chorujemy.

Gdy kobieta zachodzi w ciążę, stres zaczyna szkodzić nie tylko jej, ale także dziecku. Warto jednak pamiętać o wspomnianym rozróżnieniu: jeśli stres nie jest silny, pojawia się od czasu do czasu, jako „urozmaicenie” generalnie spokojnej codzienności, maluszkowi nic nie grozi. Sytuacja staje się poważna, gdy stres zaczyna towarzyszyć nam nieustannie. Jego źródłem może być ciągłe zamartwianie się o zdrowie dziecka czy o sytuację materialną. Największe zagrożenie niesie ze sobą stres o bardzo dużym nasileniu, związany z niespodziewaną tragedią, np. śmiercią bliskiej osoby. Może stać się on wówczas przyczyną przedwczesnego porodu czy nawet poronienia.

Odziez i bielizna dla mam - ekskluzywna

Mniej gwałtownie objawia się wpływ stresu przewlekłego na zdrowie rozwijającego się płodu. Naukowcy nie mają wątpliwości, że gdy przyszła mama go doświadcza, skutki odczuwa również dziecko. A skutki te mogą ujawnić się dopiero po kilku miesiącach czy nawet latach od narodzin, co potwierdza szereg badań.

Przewlekły stres w ciąży zwiększa ryzyko wystąpienia u dziecka infekcji, egzemy oraz astmy. Niektóre badania wskazują na istnienie związku między stresem doświadczanym przez przyszłą mamę a zaburzeniami emocjonalnymi, nadpobudliwością u dziecka i pojawiającymi się u niego trudnościami z zasypianiem.

Walcz ze stresem

Nie zawsze można uniknąć stresujących sytuacji, jednak w miarę możliwości, warto podjąć działania, które ten stres zminimalizują. Co możesz zrobić?

Ćwicz i spaceruj. Aktywność fizyczna to jedna z najbardziej efektywnych metod walki ze stresem i innymi negatywnymi emocjami. Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań, ćwicz, np. jogę dla ciężarnych, pilates, lub pływaj. Pamiętaj, że równie dobrym rozwiązaniem będzie codzienny spacer, najlepiej w otoczeniu zieleni. Nie od dziś wiadomo, że kontakt z przyrodą skutecznie obniża poziom stresu.

Rozmawiaj. Dziel się swoimi wątpliwościami i emocjami z zaufaną osobą: partnerem, przyjaciółką, a nawet z mamą, którą poznałaś na forum. Rozmowa o lękach i obawach ułatwia ich analizę i akceptację. Nie tłum w sobie emocji, bo kiedyś mogą wybuchnąć ze zdwojoną siłą.

Relaksuj się. Kiedy tylko masz na to czas, rób to, co sprawia ci przyjemność: czytaj, słuchaj muzyki, oglądaj seriale, szydełkuj. Może warto zapoznać się z technikami relaksacyjnymi. Zwróć uwagę na swój oddech. Oddech wydaje nam się czymś całkowicie naturalnym i automatycznym. Tymczasem okazuje się, że większość z nas oddycha nieprawidłowo. Codziennie rano i wieczorem poświęć chwilę na wykonanie kilku głębokich wdechów i wydechów. A może warto potrenować medytację?

Odżywiaj się prawidłowo. Ogromny wpływ na samopoczucie ma to, co codziennie spożywamy. Nerwowość, brak energii, smutek i zmęczenie to często objawy niedoboru określonych substancji, np. kwasow omega, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Znajdziesz je m.in. w rybach. W rybach obecny jest również aminokwas tryptofan, ważny w procesie syntezy dopaminy i serotoniny, czyli neuroprzekaźników, nazywanych często hormonami szczęścia. Występuje on także w żółtym serze czy bananach. Pamiętaj też o spożywaniu produktów bogatych w magnez (jeśli nie masz cukrzycy ciążowej, kostka gorzkiej czekolady raz dziennie jest wskazana, oczywiście pod warunkiem, że nie sięgasz w nadmiarze po inne słodycze). Wiele zdrowych przekąsek znajdziesz TUTAJ.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz