suplementy w ciąży
Pin It

W czasie ciąży organizm przyszłej mamy potrzebuje więcej energii, witamin i minerałów. Zdrowa i zróżnicowana dieta to podstawa, aby zapewnić sobie odpowiednią dawkę tych niezbędnych składników. Uzupełnieniem mogą być suplementy. Suplementy w ciąży – sprawdź, co warto o nich wiedzieć.

Możliwe, że zanim zaszłaś w ciążę często sięgałaś po witaminy, które miały uzupełnić twoją codzienną dietę. Nawet jeśli przyjmujesz je regularnie od dłuższego czasu, w czasie ciąży należy skonsultować z lekarzem lub położną, czy faktycznie powinnaś je nadal brać. Już na samym początku ciąży przeprowadzone badanie krwi wykaże, czy masz w organizmie odpowiedni poziom żelaza, kwasu foliowego, witaminy B12 i innych składników. Rodzaj suplementów oraz ich dawka to kwestia indywidualna i wymaga konsultacji z lekarzem, przy czym należy brać pod uwagę nie tylko niedobór danych składników, trzeba też uważać, aby ich nie przedawkować.

Spośród najważniejszych witamin i minerałów zalecanych kobietom w ciąży można wyróżnić:

Kwas foliowy ma bardzo duże znaczenie w profilaktyce wad rozwojowych cewy nerwowej i ogranicza ryzyko ich wystąpienia. Zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego co najmniej na trzy miesiące przed planowanym zajściem w ciążę. Naturalnym źródłem kwasu foliowego są pomarańcze, truskawki, banany, brukselka, kapusta, liście pietruszki, szpinak, sałata, pomidory, fasola, groch, brokuły, płatki owsiane, otręby pszenne, ryż brązowy, jaja, mleko, orzechy, słonecznik.

Jod  reguluje przemianę materii hormonów tarczycy oraz pracę ośrodkowego układu nerwowego. Jego niedobór w ciąży ma wpływ na upośledzenie umysłowe dziecka, wiąże się z wystąpieniem u niego wad wrodzonych oraz może wiązać się z poronieniem i urodzeniem martwego płodu. Umiarkowany niedobór jodu wpływa na pogorszenie funkcjonowania mózgu, zwłaszcza w zakresie zapamiętywania i uczenia się. Głównym źródłem tego pierwiastka jest dieta bogata w produkty pochodzenia morskiego (algi, ryby) oraz produkty mleczne. Jod wchłaniany jest również przed układ oddechowy i skórę, co jest możliwe głównie na terenach nadmorskich.

Polecamy: Zapotrzebowanie na jod w ciąży – dlaczego jest tak ważne?

Żelazo – na jego niedobór cierpi ok. 20% kobiet w ciąży. Brak wystarczającej ilości żelaza w organizmie prowadzi do anemii. Żelazo jest niezbędne do produkowania hemoglobiny, która transportuje tlen. W czasie ciąży znacznie wzrasta objętość krwi w organizmie kobiety, stąd zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik. Najwięcej tego składnika dostarczy dieta bogata w czerwone mięso, warzywa strączkowe oraz produkty z pełnego ziarna. Skutkiem ubocznym suplementacji żelaza mogą być zaparcia, nudności, biegunki. Istotne jest, aby stosować się do zaleceń osoby prowadzącej ciążę i nie przyjmować większej dawki niż jest wskazana. Przedawkowanie żelaza jest równie niebezpieczne jak niedobór.

DHA (kwas dokozaheksaenowy, omega-3) – jego źródłem są tłuste ryby morskie oraz nasiona lnu. Ma bardzo istotny wpływ na prawidłowy rozwój narządów wzroku, ostateczny kształt układu nerwowego, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego oraz przedwczesnego porodu.

Polecamy: Kwasy omega-3 w ciąży – dlaczego są tak ważne?

Magnez  wspomaga rozwój kości, chroni przed przedwczesnymi skurczami macicy. Jego niedobór może skutkować pojawieniem się stanu przedrzucawkowego, przedwczesnym porodem, zatruciem ciążowym. Kobiety w ciąży potrzebują o ok. 100 mg więcej magnezu niż inni dorośli, tj. ok. 350–400 mg na dobę (więcej, ok. 450 mg, będą potrzebowały nastoletnie mamy oraz kobiety po 30. roku życia). Naturalnym źródłem magnezu jest mąka razowa, musli, kiełki pszenicy, szpinak, surowa pietruszka, gorzka czekolada, płatki owsiane.

Wapń – dzienne zapotrzebowanie na wapń w czasie ciąży wynosi ok. 1100 miligramów (tj. ok. 3–4 szklanki odchudzonego mleka albo ich odpowiednik w postaci sera lub jogurtu). To ok. 1/3 więcej niż u kobiet nie będących w ciąży. Wapń najskuteczniej jest wchłaniany z witaminą D. Spożywanie wapnia jest na tyle istotne, że podczas rozwoju szkieletu oraz zębów u dziecka, zaczyna ono pobierać wapń z kości kobiety, co w przypadku niedoboru tego składnika może prowadzić do problemów z osteoporozą czy pogorszeniem stanu zębów. W wapń bogate są produkty mleczne (mleko, jogurty, sery), szpinak, brokuły, warzywa liściaste. Każdy preparat wapniowy powinien zawierać jednocześnie również magnez, ponieważ ten odgrywa istotną rolę w  procesie magazynowania wapnia w kościach, a przeciętna dieta dostarcza go zbyt mało.

Mangan – jego źródłem są ziarna zbóż, orzechy, zielone warzywa liściaste, mleko, żurawina, maliny, figi, banany. Jego niedobór w ciąży może powodować uszkodzenie błędnika u dziecka, co prowadzi do jego braku koordynacji ruchów.

Fosfor  wpływa na prawidłową budowę kości i zębów. Jego niedobór jest rzadko spotykany, stąd dodatkowe spożywanie go w postaci suplementu nie zawsze jest konieczne. Naturalnym źródłem fosforu są ryby, drób, pełne ziarna zbóż, jajka, warzywa strączkowe.

Cynk  jest konieczny do produkcji enzymów, odgrywa też istotną rolę podczas formułowania się mózgu, systemu nerwowego dziecka, a także wspomaga rozwój jego systemu odpornościowego. Odpowiednia ilość tego składnika w organizmie chroni przed wystąpieniem przedwczesnego porodu, niskiej masy urodzeniowej, zapobiega przed powikłaniami związanymi z porodem, odklejeniem się łożyska. Źródłem tego składnika są otręby pszenne, kiełki pszenicy, orzechy, czerwone mięso, ryba, pieczywo razowe, sery, jaja nasiona dyni i słonecznika. Cynk korzystnie wpływa też na wygląd włosów, skóry i paznokci.

Witamina A  – z tą witaminą należy obchodzić się ostrożnie. Jej zbyt wysokie stężenie w organizmie matki może być przyczyną wad rozwojowych dziecka, np. rozszczepu podniebienia oraz niedorozwoju czy nieprawidłowego rozwoju mięśnia sercowego. Kobiety w ciąży nie powinny przyjmować suplementów zawierających ten składnik. Odpowiedni poziom tej witaminy jest z kolei niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu, tworzenia się nowych komórek, rozwoju wzroku, skóry, wzrostu kości.  Jej naturalnym źródłem jest marchewka, pomarańcze, czerwone i żółte owoce i warzywa.

Witaminy z grupy B  dodają energii, biorą udział w podziałach komórkowych, są odpowiedzialne za prawidłowy rozwój płodu i przebieg ciąży. Przykładowo witamina B12 (obecna naturalnie jedynie w mięsie i jego przetworach) jest niezbędna do prawidłowego rozwoju systemu nerwowego, mózgu oraz czerwonych krwinek.

Witamina E  ma wpływ na prawidłowy rozwój wzroku u dziecka, zapobiega też wadom wrodzonym. Źródłem tej witaminy jest olej sojowy, słonecznikowy lub kukurydziany, migdały, jajka, kiełki pszenicy, zielone warzywa, mleko.

Witamina C  jej niedobór prowadzi do nieprawidłowego rozwoju układu nerwowego u płodu oraz ma szereg konsekwencji dla zdrowia matki (brak apetytu, trudności z gojeniem się ran, rozpulchnienie dziąseł, bóle mięśni i stawów, osłabienie, anemia). Nadmiar tej witaminy prowadzi z kolei do zaburzenia rozwoju płodu oraz  przedwczesnego porodu. Jej źródłem są warzywa i owoce takie jak: kapusta, szpinak, brokuły, zielone i żółte warzywa, maliny, truskawki, poziomki, cytrusy, czarna porzeczka.

Witamina D  ma bardzo istotny wpływ na prawidłowy rozwój prenatalny dziecka. Jest odpowiedzialna za prawidłowy wzrost oraz budowę kości, ma też wpływ na prawidłowe wchłanianie wapnia i fosforu. To witamina, która trafia do naszego organizmu poprzez eksponowanie ciała na słońcu oraz odpowiednią dietę – zawierają ją tran, jaja, tłuste ryby (łosoś, makrela, sardynki). Niedobór tej witaminy grozi wystąpieniem cukrzycy ciążowej, bakteryjnego zapalenia pochwy, zatrucia ciążowego oraz stanu przedrzucawkowego, wpływa też niekorzystnie na rozwój układu kostnego u dziecka.

Przeczytaj jeszcze: Dieta w ciąży – czego nie może w niej zabraknąć? Sprawdź, jakie składniki są szczególnie ważne

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

1 KOMENTARZ

  1. Ja w ciazy bralam Chela-Mag B6 – polecil mi go moj lekarz prowadzacy ciaze. Dzieki temu nie miauam problemow z niedoborem magnezu w jakze waznym okresie mojego zycia.

Odpowiedz