Sztuczne słodziki w diecie przyszłej mamy
Pin It

Wiele kobiet jeszcze przed ciążą przyzwyczaiło się do słodzenia za pomocą sztucznych słodzików. Inne w ciąży chcą ograniczyć spożycie cukru i rozglądają się za alternatywą lub po prostu chcą wiedzieć, których słodzików, zawartych w codziennych produktach, lepiej unikać.

Aspartam – E951 – 220 razy słodszy od cukru. Zawiera przy tym tylko kilka kalorii w łyżeczce. U niektórych wywołuje agresję, wymioty czy zawroty głowy. Możemy kupić go w tabletkach, jednak często dodawany jest też do gotowych wyrobów – kawy, słodyczy, gotowych dań, jogurtów, deserów. Najpopularniejszy jest w napojach gazowanych, skąd pochodzi średnio 70% naszego spożycia tego składnika. Warto sprawdzać etykiety, bo odradza się jego stosowanie w nadmiarze kobietom w ciąży.

Sacharyna – E954 – jest o ok. 500 razy słodsza od cukru. Nie nadaje się jednak do domowego słodzenia wypieków, bo pozostawia w ustach charakterystyczny, gorzki posmak. Mimo to producenci chętnie dodają ją jako tańszy zamiennik cukru do słodyczy, deserów, lodów. Według niektórych badań sacharyna może mieć działanie rakotwórcze. I choć na razie naukowcy spierają się na ten temat, warto odstawić ją na czas ciąży – udowodniono, że przenika do płodu.

Acesulfam – E950 – jest o 500 razy słodszy od cukru. U niektórych wywołujebóle głowy, mdłości czy nadpobudliwość. Nie stwierdzono szkodliwych objawów spożywania go w czasie ciąży, a naukowcy potwierdzają, że nie odkłada się w organizmie. Z uwagi na powyższe właściwości warto jednak go ograniczyć spodziewając się dziecka. A to trudne, bo producenci dodają go do słodyczy, gotowych dań, mieszanek kaw i herbat, a nawet produktów dietetycznych, które kuszą deklaracjami „wolne od cukru”.

Sorbitol – E420 – udowodniono, że magazynuje się w organizmie, przez co po wielu latach może prowadzić do zaburzeń zdrowotnych. Na „krótszą metę” w nadmiarze wywołuje biegunki czy bóle głowy. Może też podrażniać jelito i wywoływać problemy z trawieniem. Dlatego odradza się stosowanie go w ciąży. Dodawany jest do napojów gazowanych, gum i słodyczy.

Czy to oznacza, że w ciąży nie możemy bezpiecznie słodzić herbaty? Oczywiście nie – na rynku jest wiele naturalnych, zdrowszych niż cukier i sztuczne substancje, zamienników, takich jak ksylitol, syrop z agawy czy syrop klonowy. Z sorbitolu, acesulfamu, sacharyny i aspartamu najlepiej na czas ciąży zrezygnować zupełnie, szczególnie, że nie zawsze udaje nam się je wytropić w składzie produktów i zapewne i tak trafią do naszego organizmu od czasu do czasu w składzie gotowego ciasta czy batonu.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz