Wegetarianka w ciąży
Pin It

Dookoła diety wegetariańskiej w ciąży jest dużo kontrowersji. Jedni uważają, że jest to niezwykle szkodliwe dla dziecka i matki, inni przekonują, że to najlepsze rozwiązanie, bo świeże warzywa, owoce i nabiał to wszystko, czego w tym czasie potrzeba. Kto ma rację?

Na pewno przed podjęciem decyzji o stosowaniu w ciąży określonej diety (np. wegetariańskiej), przyszła mama powinna skonsultować się z zaufanym lekarzem, albo położną. Najlepiej również z dietetykiem, bo wielu lekarzy „starej daty” nie wie, że w ciąży da się odżywiać zdrowo, a przy tym bez mięsa. Według naukowców nie ma powodów by sądzić, że taka dieta powoduje częstsze lub rzadsze poronienia i choroby płodu, a także że zwiększa lub zmniejsza szansę na zajście w ciążę. O ile oczywiście przyszła mama będzie odżywiać się przy tym racjonalnie i różnorodnie.

Zielona dieta

Produkty, które dobrze zastępują mięso, to nabiał (zawiera dużo wapnia), orzechy (mają dużo magnezu), ciemnozielone warzywa (bogaty w żelazo szpinak czy rukola) i produkty strączkowe, które są doskonałym źródłem białka. Kobieta, która od dawna i odpowiedzialnie stosuje wegetariańską dietę, na pewno zna setki przepisów na urozmaicone dania jarskie. Świadomie komponując taką dietę nie sposób się nudzić – bez mięsa można przygotować pasztety, kotlety i zupy, które często mają niższą zawartość kalorii i są zdrowsze, niż te tradycyjne.

Nie dla każdego

Swoją decyzję powinny przemyśleć jednak panie, które chorują na anemię, mają niedobory składników mineralnych lub nie potrafią i nie mają czasu komponować posiłków w sposób przemyślany. Jedząc bowiem w ciąży same kanapki z serem i spaghetti faktycznie możemy zaszkodzić sobie i dziecku, przez dostarczanie niewystarczającej ilości składników odżywczych. W ciąży raczej nie powinno się natomiast stosować diety wegańskiej, która wyklucza (poza mięsem) również jaja i nabiał. W okresie wzmożonego zapotrzebowania na składniki odżywcze, dostarczenie sobie samymi warzywami, owocami i produktami zbożowymi odpowiedniej ich ilości może być trudne i niebezpieczne dla zdrowia.

Zdrowe zamienniki

Jeśli boimy się, że dietą zaszkodzimy dziecku, ale mamy opory przed jedzeniem mięsa, możemy pójść na zdrowy kompromis: wybrać dietę bezmięsną, ale wzbogaconą o ryby. Śledzie, łosoś czy karp to doskonałe źródła białka. Przyszła mama powinna jednak z rezerwą podchodzić do surowych ryb (np. w sushi). Mogą one być zarażone bakteriami, które w ciąży nie powinny znajdować się w diecie. W tym wypadku zamiana sushi rybnego na wegetariańskie przyniesie same korzyści. To drugie można zrobić z awokado, rzepy czy ogórka i jest równie pyszne.

Część wegetarianek w ciąży miewa zachcianki związane z mięsem i mimo wcześniejszej, wieloletniej diety jarskiej zaczynają w tym okresie marzyć o kotletach i pieczonym kurczaku. Nie ma w tym nic złego – możliwe, że w ten sposób organizm domaga się brakujących mu składników. Na koniec warto zaznaczyć, że nawet stosując dietę mięsną, wcale nie musimy (a wręcz nie powinnyśmy!) sięgać po takie produkty codziennie. Tłuste kiełbasy, mięso smażone i wieprzowe powinnyśmy jadać najwyżej raz w tygodniu.

aloesowe produkty

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz