Pin It

Jakie są objawy niedoboru? Gdzie znaleźć składniki mineralne? Czy sięgać po suplementy? Przedstawiamy dalszy ciąg naszego przewodnika po witaminach w ciąży.

Dlaczego jest ważna

Witamina A chroni przed nowotworami i chorobami serca, ma też działanie antyoksydacyjne, więc przeciwdziała starzeniu się i zwyrodnieniom komórek. Odpowiada za prawidłowe widzenie (zapobiega kurzej ślepocie). Ma też olbrzymie znaczenie w prawidłowym rozwijaniu się płodu, w tym przede wszystkim w rozwoju kości i wzroku. Co ciekawe, jest też istotna dla osób starających się o dziecko, bo wspiera łączenie się komórek zarodkowych i pobudza produkcję plemników u mężczyzn.

Objawy niedoboru

W tegorocznych badaniach naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym jedną grupę myszy karmili produktami zawierającymi małe lub zerowe ilości witaminy A, a drugiej grupie podawali zalecaną dawkę. Okazało się, że potomstwo myszy, które nie otrzymywały witaminy, do końca życia miało mniejsze węzły chłonne i problemy w okolicach błony śluzowej jelita cienkiego. W późniejszym życiu były bardziej narażone na m.in. zapalenie płuc i to nawet te, które po narodzinach dostawały suplementy z witaminą A.

U samej ciężarnej niedobór witaminy A może objawiać się łysieniem, suchą skórą, słabym apetytem, biegunkami, zaburzeniami widzenia i spadkiem odporności.

Ile potrzeba?

W czasie ciąży zapotrzebowanie na tę witaminę wynosi  1250 µg (przed ciążą o 1/3 mniej), natomiast w czasie laktacji do 1600 µg.

Gdzie można ją znaleźć?

Najwięcej witaminy A zawiera marchewka – jedna surowa lub pół szklanki soku to więcej, niż potrzebujemy każdego dnia. Stawiajmy na świeżo wyciśnięte, surowe soki oraz świeże lub gotowane warzywa, bo w procesie przetwarzania warzywa tracą część witaminy. Dziennej dawki witaminy A dostarczy też młody ziemniak, kilka łyżek szpinaku lub jarmużu, miseczka zupy warzywnej lub fasolki szparagowej czy papryka. Jak więc widać, nie musimy zapamiętywać wartości odżywczej każdego warzywa – wystarczy wiedzieć, że jeśli sięgniemy po świeże czerwone, żółte lub pomarańczowe warzywo, prawdopodobnie będzie ono bardzo bogate w witaminę A. Dodatkowo znajduje się ona też w mięsie, żółtym serze i żółtku jaj. Ponieważ witamina ta pochodząca z produktów zwierzęcych i roślinnych nieco różni się składem (podobnie jak witamina B), zaleca się podawać zarówno warzywa, jak i jajka czy sery, by zapewnić sobie  oba rodzaje witaminy.

Suplementy

W ciąży poleca się dostarczać sobie odpowiedniej ilości witaminy A wraz z pożywieniem. Nadmiar witaminy A w ciąży może powodować uszkodzenie płodu (wodogłowie, małogłowie, zniekształcenia twarzy) czy nawet poronienie, a najłatwiej przedawkować tę w formie syntetycznej. Zaleca się, aby preparaty z witaminą A były podawane tylko na wyraźne polecenie lekarza.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz