Pin It

Jakie są objawy niedoboru witaminy D? Gdzie znaleźć składniki mineralne? Czy sięgać po suplementy? Sprawdź, co warto wiedzieć o witaminie D, kiedy jesteś w ciąży.

Dlaczego jest ważna?

Witamina D poprawia wchłanianie wapnia i fosforu, przeciwdziała osteoporozie i pomaga zachować zdrowe kości. Ponadto reguluje wydzielanie hormonu przytarczycy. Ostatnie badania potwierdzają, że dzieci matek, które w czasie ciąży przyjmowały odpowiednią dawkę witaminy D, miały po urodzeniu sprawniejsze mięśnie.

Objawy niedoboru

W krajach położonych na półkuli północnej szacuje się, że aż 90% dorosłych cierpi na czasowe niedobory witaminy D. Problem ten dotyczy również Polski. Coraz więcej czasu spędzamy w biurze czy domu, a gdy wybieramy już ruch, to zazwyczaj w zamkniętym pomieszczeniu – na siłowni albo basenie. Do tego niemal przez cały rok sumiennie smarujemy się kremami z filtrem, które nie pozwalają witaminie D naturalnie syntezować się w skórze. Do tego filtry przeciwsłoneczne są nie tylko w specjalistycznych kremach, ale też zwykłym podkładzie czy pudrze.

Z niedoborem witaminy D wiąże się częstsze występowanie cukrzycy, która w ciąży jest istotnym problemem. Do tego zwiększa szansę na osteoporozę, astmę, zapalenie jelit czy zachorowanie na gruźlicę. Takie ciężarne rodzą zwykle dzieci z niedoborem witaminy D. Dziecko w brzuchu mamy nie tylko korzysta z zasobów mamy, ale po urodzeniu chłonie witaminę D w dużej mierze z mleka matki. Szacuje się, że w Polsce nawet 90% dorosłych cierpi na przynajmniej okresowe niedobory witaminy D. Głównie dotyczy to ciężarnych i osób starszych, które mają zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik.

Ile potrzeba?  

Komisja Europejska zwiększyła ostatnio zalecane dzienne spożycie witaminy D dla dorosłych z 50μg do 100μg (z ok. 2000 jedn. na ok. 4000 jedn.).

Gdzie można ją znaleźć?

Najbardziej bogate w witaminę D są tłuste ryby morskie, takie jak tuńczyk, makrela, łosoś, sardynki, węgorz czy śledź. Niestety, w Polsce są one drogie i nie wszędzie dostępne, jednak szczególnie w ciąży warto dla zdrowia zainwestować w nie od czasu do czasu, zamiast bezwartościowej, mrożonej pangi czy paluszków rybnych. Oczywiście w ciąży lepie unikać ryb niewiadomego pochodzenia oraz ryb surowych.

Dodatkowo witamina D występuje w maśle (tym z zawartością co najmniej 82% tłuszczu mlecznego) i wątróbce – tej ostatniej jednak nie poleca się jeść kobietom ciężarnym. Ponad 80% tej witaminy dostarczamy sobie ze słońcem. Dla osoby dorosłej już 20 minut na słońcu dziennie pozwala syntezować właściwą ilość witaminy D. Aby pokryć przez pożywienie pozostałą część zapotrzebowania w witaminę D, trzeba sięgać po 100 gram tłustej ryby morskiej, 200 gram płatków kukurydzianych, 300 gram tofu, 400 gram kawioru lub tyle samo masła czy mleka.

Suplementy

U kobiet w ciąży, które prowadzą prawidłowy tryb życia, spędzają czas na świeżym powietrzu i spożywają tłuste ryby morskie nie zaleca się stosowania powszechnej suplementacji witaminą D. Jeśli zauważymy objawy niedoboru, warto skonsultować się z osobą prowadzącą ciążę i wspólnie wybrać odpowiedni suplement.  W ciąży najlepiej stosować suplementy z naturalną formą witaminy D – np. z oleju ryżowego czy owsianego.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

2 KOMENTARZY

  1. chyba nawet prowadząc prawidłowy tryb życia i przebywając na słońcu nie da się tej witaminy w pełni suplementować naturalnie. Tak mi przynajmniej tłumaczył kiedyś lekarz. Bo wychodzi na to że na słońcu trzeba przebywać mięzy 10 a 15 i nie można nawet używać kremu z filtrem a w ciąży łatwo o jakieś brzydkie przebarwienia więc nie wiem czy gra jest warta świeczki jeżeli można po prostu brać suplement i nie zastanawiać się nad tym czy już się dostarczyło dzienną dawkę witaminy czy nie. Poza tym rybę trzeba by było jeść codziennie, i to jakieś 200g. Nie każdego na to stać niestety poza dieta też powinna być zróżnicowana

  2. Właśnie też zdziwiła mnie ta informacja bo witamina d w ciąży jest akurat bardzo ważna, a skoro 90% polaków ma jej niedobór to chyba coś jest na rzeczy. Ja brałam vitrum d3 i było ok. Zresztą zalecana dawka dla kobiet w ciąży jest wyższa niż ta standardowa więc trzeba to sobie po prostu dokładnie posprawdzać

Odpowiedz