Pin It

Znalezienie wygodnej pozycji do snu w czasie ciąży jest nie lada wyzwaniem. Pokaźnych rozmiarów brzuch, ból kręgosłupa, a nawet dokuczająca w nocy zgaga – wszystko to sprawia, że sen przyszłej mamy jest niespokojny i przerywany licznymi pobudkami. Jaka pozycja do spania w ciąży będzie najwygodniejsza i najzdrowsza?

Pierwszy trymestr

W pierwszym trymestrze zwykle nie ma trudności z wygodnym ułożeniem się do snu. Brzuszek jest jeszcze niewielki, więc jeśli tylko masz taką ochotę, bezpiecznie możesz kłaść się na nim. Na początku ciąży najczęściej nie dokuczają jeszcze bóle pleców. Jednym słowem: w pierwszych trzech miesiącach możesz spać w dowolnej pozycji. Sytuacja ulega zmianie pod koniec drugiego i w trzecim trymestrze.

Drugi i trzeci trymestr

Przede wszystkim, brzuszek jest już duży, więc nawet gdybyś chciała ułożyć się na nim do snu, będzie to po prostu niemożliwe. Takiej pozycji nie sprzyja również obfity biust, który w ciąży może powiększyć się nawet o kilka rozmiarów. Specjaliści nie zalecają także snu na plecach czy na prawym boku. Dlaczego? W takich pozycjach macica uciska na żyłę główną dolną, biegnącą po prawej stronie kręgosłupa. Ucisk ten utrudnia odpływ krwi z dolnych partii ciała, a w efekcie zaburzony jest proces dotleniania twoich narządów wewnętrznych i rozwijającego się płodu. Takie ułożenie sprzyja omdleniom, powstawaniu żylaków, hemoroidów, zakrzepicy i obrzęków. Jak więc spać?

Lewy bok

Najbezpieczniejszą pozycją do snu dla przyszłej mamy jest położenie się na lewym boku. Duży brzuszek nie przeszkadza, kręgosłup mniej boli, a krew swobodnie krąży. Komfort snu poprawi także specjalna poduszka-rogal dla kobiet w ciąży (np. TAKA). Możesz również wykorzystać zwykłe małe poduszki „jaśki” i umieścić je między kolanami i pod brzuchem.

Pamiętaj jednak o tym, aby nie stresować się, jeśli w nocy po przebudzeniu stwierdzisz, że spałaś na plecach lub prawym boku. Nie ma takiej możliwości, abyś przez cały nocny odpoczynek kontrolowała to, w jakiej pozycji się układasz. Jeśli więc zorientujesz się, że śpisz nie tak, jak powinnaś, po prostu przewróć się na lewy bok.

Na podstawie: www.americanpregnancy.org i www.webmd.com

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz