Pin It

Zmiana regularności wypróżnień to zwykle jeden z pierwszych objawów towarzyszących ciąży. Główną winę ponoszą hormony, które rozleniwiają jelita, uciskane dodatkowo przez powiększającą się macicę. Nie bez winy są także mdłości i wymioty, które z kolei sprawiają, że z niechęcią patrzymy na jedzenie, a tym samym zaburzamy naturalny rytm naszego układu pokarmowego. Zaparcia w ciąży – jak sobie z nimi poradzić?

Dużo pij

Do powstawania zaparć przyczynia się za mała ilość wypijanych płynów. W efekcie resztki pokarmów wędrujące jelitami są zbyt zbite. Rozwiązanie jest proste: dużo pij! W ciąży należy przyjmować ok. 2 litrów płynów dziennie, a nawet więcej, jeśli męczą cię częste wymioty, które mogą prowadzić do odwodnienia. Nie chodzi jednak o to, abyś nadrobiła dzienną dawkę wody, wypijając naraz kilka szklanek. Wręcz przeciwnie: pij małe ilości, ale często.

Zwróć też uwagę na to, co znajduje się w twoim kubku. Dobrym wyborem jest średnio zmineralizowana woda mineralna, najlepiej z dodatkiem soku z cytryny. Przynajmniej raz dziennie wypij także szklankę 100 proc. soku owocowego lub warzywnego, szczególnie polecane są te z miąższem, a więc z błonnikiem. Jeśli tylko masz taką możliwość, wyciskaj soki samodzielnie. Ostrożnie podchodź do mleka i przetworów mlecznych, które mogą nasilać wzdęcia, a nawet prowadzić do biegunek. Ogranicz również spożycie kawy i herbaty. Nie tylko ze względu na obecność kofeiny, ale także z uwagi na fakt, że napoje te działają moczopędnie, a więc zamiast nawadniać organizm, zwiększają wydalanie płynów.

Zaprzyjaźnij się z błonnikiem

Błonnik to – obok wody – drugi najważniejszy sprzymierzeniec w walce z zaparciami. Koniecznie więc pamiętaj o tym, aby każdego dnia zjeść pięć zalecanych porcji owoców i warzyw (jeśli tylko mdłości i wymioty ci w tym nie przeszkodzą). Sięgaj po jabłka (razem ze skórką), pomarańcze (nie usuwaj znajdującej się na ich powierzchni białej warstewki), śliwki, przegryzaj marchewkę. Pomogą ci również suszone owoce, np. morele, a także pełnoziarniste makarony i pieczywo, muesli i płatki owsiane, ciemny ryż, kasze, nasiona, np. pestki słonecznika. Jeśli surowe warzywa powodują wzdęcia, spróbuj eksperymentować: możesz np. podgotować je na parze. Uważaj na rośliny strączkowe, które – choć bogate w błonnik – również mogą sprzyjać wzdęciom. Wiele zdrowych i bogatych w błonnik produktów znajdziesz tutaj.

Odpowiednia jakość i ilość pokarmu

Wiele przyszłych mam odczuwa trudną do opanowania chęć pałaszowania tego, co nie sprzyja sprawnej pracy układu pokarmowego. Zaparcia mogą być efektem zbyt dużego zamiłowania do czekolady czy produktów wysoko przetworzonych, pozbawionych jakichkolwiek odżywczych wartości. Problem nasila również nieregularność spożywania posiłków. Zamiast zjadać jedno duże danie, podziel je na kilka mniejszych. Spójrz na układ pokarmowy jak na nieustannie działającą maszynę, która do sprawnego funkcjonowania potrzebuje paliwa dostarczanego w regularnych odstępach czasu.

Przyjrzyj się suplementom

Może się okazać, że twoje jelita źle reagują na przyjmowany suplement dla kobiet w ciąży. Winowajcą może być np. znajdujące się w nim żelazo, a nawet substancja pokrywająca tabletki. Jeśli więc zauważyłaś zależność między spożywaniem pastylek a dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, przetestuj inny suplement.

Ruszaj się

Ruch ułatwia przesuwanie się treści pokarmowej, a pracujące mięśnie brzucha „masują” jelita. Pamiętaj jednak o tym, że zanim podejmiesz jakąkolwiek aktywność fizyczną w ciąży, musisz skonsultować się z osobą prowadzącą ciążę. Zwykle nie zaleca się uprawiania sportów w pierwszym trymestrze, gdy ryzyko poronienia jest największe. Również niektóre dolegliwości są wskazaniem do ograniczania aktywności i spędzania większości czasu w łóżku. Jeśli jednak ciąża przebiega prawidłowo, a lekarz lub położna nie widzi żadnych przeciwwskazań, bez obaw możesz do codziennego planu zajęć wprowadzić spokojne spacery, a na późniejszym etapie ciąży – także proste ćwiczenia, najlepiej pod okiem wykwalifikowanego instruktora fitness.

Żadne domowe sposoby nie przynoszą efektów? Poproś o pomoc lekarza. Pamiętaj, aby przyjmowanie ziół i leków na zaparcia zawsze skonsultować ze specjalistą!

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

3 KOMENTARZY

  1. Taaaa….zaprzyjaźnij się z błonnikiem, pij dużo wody, jedz suszone owoce…szkoda tylko, że ktoś tu zapomniał o mdłościach, ja je miałam non stop, wody wogóle nie mogłam pić, dopiero kiedy dodałam trochę cytryny, po suszonych owocach mdliło mnie i miałam zgage, zaparcia oczywiscie też, pomagały mi jedynie czopki evaqu, o żadnych domowych sposobach nie było mowy

  2. Na zaparcia w ciąży można stosować też bezpieczny dla niemowląt dicopeg junior. Czopki nie wszystkim mamom służą i są nieprzyjemne do stosowania.

Odpowiedz