Zapotrzebowanie na jod w ciąży – dlaczego jest tak ważne?
Pin It

O tym, że będąc w ciąży powinno się sięgać po kwas foliowy, pisze się często. A co z jodem? Jod jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka, dlatego powinien być suplementowany przez całą ciążę oraz w okresie karmienia piersią. Sprawdź, dlaczego jest tak ważny.

Jod to składnik mineralny, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze udział w produkcji hormonów tarczycy – trójjodotyroniny (T3) i tyroksyny (T4), które odgrywają bardzo istotną rolę w prawidłowym rozwoju układu nerwowego, funkcjonowaniu mózgu, regulacji metabolizmu. To również niezbędny składnik w ciąży dla prawidłowego rozwoju dziecka, dlatego warto pamiętać o jego suplementacji.

Niedobór jodu

Zmęczenie, drażliwość, zaburzenia nastroju, powiększona tarczyca, sucha skóra, łamliwe włosy i paznokcie – to tylko niektóre z objawów niedoboru jodu. Do tego dochodzą jeszcze takie objawy jak: obrzęk powiek i twarzy, bóle głowy, przybieranie na wadze, problemy z koncentracją i obniżona odporność.

Niedobór jodu jest szczególnie niebezpieczny w ciąży. Może powodować zaburzenia okołoporodowe, zwiększa ryzyko przedwczesnego porodu i ryzyko wystąpienia wad rozwojowych u dziecka. Niedobór tego mikroelementu prowadzi do zaburzeń, które obejmują zwiększone ryzyko poronień samoistnych i martwych urodzeń, wad wrodzonych i zwiększoną śmiertelność noworodków. Brak dostatecznej ilości jodu w czasie ciąży może spowodować też nieodwracalne uszkodzenie mózgu dziecka.

Szukasz poradnika na czas ciąży- Chcesz - matras

– Niedobór jodu w ciąży i podczas karmienia u kobiety wiąże się z niedoborem jodu u dziecka – mówi Iwona Wierzbicka, dietetyk kliniczny i trener personalny. – Niedobór jodu powoduje m.in. kretynizm (wrodzony zespół niedoboru jodu), niedoczynność tarczycy u dzieci, niedorozwój tarczycy u dzieci, większe ryzyko nowotworu tarczycy, wole i guzki na tarczycy – wylicza dietetyk. – Wpływa także na rozwój intelektualny i wiąże się z niższym IQ u dzieci – dodaje.

W ciąży zapotrzebowanie na jod wzrasta, ponieważ mama musi dostarczyć więcej tego składnika nie tylko sobie, ale przede wszystkim dziecku. Rozwijający się płód już od II trymestru ciąży wytwarza własną tyroksynę (podstawowy hormon tarczycy), czerpiąc jod z zasobów matki. Niedobór jodu w organizmie mamy może więc skutkować problemami z funkcjonowaniem tarczycy u dziecka. Dlatego dostarczanie tego składnika wyłącznie z pożywieniem to za mało. Konieczna jest suplementacja jodem przez cały okres ciąży, co powinno być skonsultowane z osobą prowadzącą ciążę.

Skąd czerpać jod?

Jod jest pierwiastkiem mało rozpowszechnionym w przyrodzie. Najwięcej jest go w morskim powietrzu, wodzie morskiej oraz produktach spożywczych pochodzących z terenów, gdzie jod występuje w wodzie i glebie. Jod może być pochłaniany przez skórę i pęcherzyki płucne (stąd korzyści płynące z nadmorskich spacerów), ale najczęściej dostaje się do organizmu wraz z pożywieniem. Część jodu dostarczonego do organizmu wychwytywana jest przez komórki tarczycy, a część jest wydalana wraz z moczem.

W Polsce od 1997 roku obowiązuje nakaz wzbogacania soli kuchennej związkiem jodu, zgodnie z zaleceniem WHO. Źródłem jodu jest zatem sól jodowana, ale niewskazane jest spożywanie jej w ilości większej niż jedna łyżeczka dziennie. Inne źródła to: wody mineralne wzbogacane jodem, ryby i owoce morza (należy wybierać je ostrożnie), żółtka jaj, warzywa i owoce. Sama dieta na ogół jednak nie zapewnia odpowiedniej dawki jodu, dlatego w ciąży oraz przed ciążą zaleca się suplementację. Zdaniem Iwony Wierzbickiej dopuszczalna dawka dziennego spożycia jodu dla kobiet w ciąży to 150-300 mcg.

Ponadto, jak dodaje dietetyk, bogatym źródłem jodu jest kelp, algi słodkowodne, wodorosty. – To źródła bogate w wiele składników. Można je dodawać do diety – mówi Iwona Wierzbicka – Kelp można suplementować, natomiast możemy też kupić suszone algi i wodorosty (nori, wakame , kombu), namoczyć je w wodzie, podgotować przez 5 min., ostudzić i dodać do sałatki. Dzięki temu dostarczamy sobie jod i wiele składników odżywczych. Algi można też zmielić na proszek i dodawać do różnych dań – mówi dietetyk.

Warto dodać, że smażenie i pieczenie produktów zawierających jod powoduje znaczną utratę tego ważnego składnika.

Jod a płodność

Jod jest niezbędny nie tylko do prawidłowej pracy tarczycy, ale również do funkcjonowania gospodarki hormonalnej.

– Niedostatek jodu u dorosłych może upośledzić funkcje rozrodcze oraz utrudniać utrzymanie ciąży – mówi Iwona Wierzbicka.

Niedobór jodu może prowadzić do upośledzenia funkcji rozrodczych, spadku libido, bezpłodności, trudności z zajściem w ciążę. Zwiększa też ryzyko poronienia lub obumarcia płodu.

Suplementacja a problemy z tarczycą

– Jod musi być suplementowany rzez całą ciążę bez względu na pracę tarczycy i choroby autoimmunologiczne – mówi Iwona Wierzbicka.

Korzyści płynące dla dziecka z przyjmowania jodu w ciąży przewyższają ewentualne ryzyko, które może ponieść mama.

A co z kobietami, które cierpią na Hashimoto?

– To kwestia indywidualna. Warto pamiętać, że to, że ktoś choruje na Hashimoto nie oznacza równocześnie, że ma niedobór jodu. U niektórych osób z tą chorobą stosuje się jod w postaci sproszkowanych alg i to wcale nie nasila autoagresji. Na ogół jednak ze względu na dziecko wprowadza się jod do codziennej suplementacji – mówi Iwona Wierzbicka.

Konsultacja: Iwona Wierzbicka, dietetyk kliniczny i trener personalny, specjalista od chorób autoimmunologicznych i metabolicznych.Iwona Wierzbicka dietetyk

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz