Zdrowe przekąski w ciąży
Pin It

Batonik czekoladowy, pączek, cukierek? Są inne, o wiele zdrowsze rozwiązania, by przechytrzyć głód i przy okazji dostarczyć sobie i dziecku wielu wartościowych składników. Sprawdź, jakie zdrowe przekąski warto mieć w ciąży w zasięgu ręki.  

W pracy, na zakupach, podczas spaceru, czy po prostu będąc w domu warto sięgać po te przekąski, które wniosą coś wartościowego do diety. Sucharki, wafle ryżowe czy inne, pozornie zdrowe produkty być może zaspokoją głód, ale w żaden sposób nie zaspokoją zapotrzebowania na to, co ważne. Warto, aby przekąski dostarczały organizmowi tych składników, których szczególnie potrzebujemy w ciąży, a które nie zawsze (lub niewystarczająco) pojawiają się w głównych posiłkach. Pomyśl o przekąsce jako o zdrowym uzupełnieniu diety, a nie tylko o szybkim sposobie na zaspokojenie głodu.

Przede wszystkim lepiej jednak unikać tych produktów, które zawierają szkodliwe tłuszcze trans, chemiczne dodatki, sztuczne barwniki i aromaty. Warto ćwiczyć też umiejętność czytania etykiet (skład niepozornego batonika musli potrafi czasami zadziwić!).

Co może być dobrą przekąską?

1. Żurawina

To bogate źródło witaminy A i C oraz witamin z grupy B. Zawiera składniki wzmacniające odporność i mające działanie przeciwgorączkowe. Ponadto owoce żurawiny ułatwiają trawienie, korzystnie wpływają na pracę jelit i pobudzają pracę trzustki. Jedzenie żurawiny pomaga też w kłopotach z drogami moczowymi. To naturalne lekarstwo na częste w ciąży choroby układu moczowego. Więcej o jej rewelacyjnych właściwościach przeczytasz tutaj.

2. Figi

To bogate źródło błonnika i wapnia, a także żelaza, potasu, fosforu, magnezu. Szczególnie cenne w składniki są suszone figi, które dzięki dużej zawartości wapnia wzmacniają zęby i kości. Figi skutecznie pobudzają też pracę jelit, są więc skutecznym lekiem na zaparcia. Jedzenie tych owoców obniża też ciśnienie. Niestety, figi zawierają dużo cukru, dlatego zaleca się sięgać po nie z umiarem.

3. Morele

W morelach znajdziesz m.in. kwas foliowy, białko, wapń, cynk, żelazo, witaminę A, C i witaminę K. Suszone morele mają beta-karoten, potas i błonnik. Morele pozytywnie wpływają na trawienie, ciśnienie i pracę nerek. Zapobiegają anemii, mają też działanie antynowotworowe i przeciwstarzeniowe. Są pomocne w łagodzeniu problemów żołądkowych.

4. Śliwki

Znajdziesz w nich m.in. kwas foliowy, żelazo, fosfor, potas, wapń, witaminę A i dużo błonnika. Działają korzystnie na trawienie i skutecznie pobudzają do pracy jelita. Suszone śliwki są dosyć kaloryczne, dlatego jedzmy je z umiarem. Aby uchronić się przed wzdęciami i rozwolnieniem, lepiej sięgnąć po kilka sztuk.

5. Banan

Banany mają w sobie wiele potasu, magnezu i witamin grupy B. Ponadto zawierają też kwas foliowy, żelazo i błonnik. To również naturalne źródło energii. Dzięki potasowi jedzenie bananów pomaga w zwalczaniu takich dolegliwości jak skurcze mięśni czy nadciśnienie. Banany mogą łagodzić ciążowe mdłości.

6. Orzechy (włoskie, makadamia, brazylijskie, laskowe, migdały)

W sytuacji, gdy cieszymy się dobrym zdrowiem i nie mamy żadnych reakcji alergicznych, migdały jako skarbnica witamin z grupy B, magnezu, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych mogą pojawić się w diecie kobiety ciężarnej. Składniki zawarte w migdałach poprawiają wygląd włosów i paznokci, wspomagają pracę układu nerwowego, poprawiają pamięć i koncentrację. Migdały mogą okazać się w czasie ciąży bardzo przydatne ze względu na niesienie ulgi w dolegliwościach takich jak mdłości czy zgaga.

Orzechy włoskie zawierają wiele kwasów tłuszczowych omega-3 (zawierają ich znacznie więcej niż inne orzechy). Znajdziesz w nich również kwas foliowy, witaminy z grupy B, magnez, przeciwutleniacze, wiele wartościowego białka, minerały i błonnik. Orzechy polecane są także osobom uczącym się, ponieważ wpływają na pracę mózgu. Dzięki zawartości witaminy E poprawiają wygląd cery. Mają silne właściwości bakteriobójcze i są pomocne w razie kłopotów żołądkowych (zatrucia, biegunka).

– Orzechy szybko jełczeją, dlatego najlepiej kupować je na bieżąco i przechowywać w chłodnym, suchym miejscu. Nie należy również przesadzać z ich ilością – kilka orzechów będzie wystarczającą formą przekąski. Nie należy spożywać ich codziennie z uwagi na dużą zawartość NNKT omega-6, które w nadmiarze mogą być prozapalne – mówi Iwona Wierzbicka, dietetyk kliniczny i trener personalny (o prawidłowym stosunku omega-3 do omega-6 przeczytasz tutaj).

Jak dodaje dietetyk, orzechy najlepiej kupować w łupinach (świeżo łuskane są najzdrowsze) i przed zjedzeniem należy je moczyć, aby usunąć kwas fitynowy (substancję antyodżywczą).

8. Borówki

Borówki to skarbnica witamin i mikroelementów – żelaza, cynku, selenu, wapnia, fosforu, witaminy A, B1, B2, C. Owoce te zawierają również wiele kwasu foliowego. Borówki poprawiają wzrok i zapobiegają jego pogorszeniu, zapobiegają infekcjom układu moczowego, wspomagają odporność, leczą biegunkę i zatrucia pokarmowe. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów i antocyjanów borówki pomagają w leczeniu nowotworów. Jedzenie tych owoców spowalnia proces starzenia się mózgu.

9. Ogórki kiszone

Kiszone ogórki uchodzą za stereotypową zachciankę kobiet w ciąży. I dobrze, bo warto sięgać po nie jak najczęściej. Kiszone warzywa to naturalne probiotyki. W procesie fermentacji powstaje kwas mlekowy, który oczyszcza organizm i wzmacnia system obronny. Kwas mlekowy doskonale reguluje florę bakteryjną jelit i wspomaga trawienie. Kiszone ogórki dostarczają wiele witamin: B1, B2, B3, C, A, E, K. To również źródło manganu, wapnia, potasu, fosforu. Najlepiej kiszonki robić samemu – wtedy są najzdrowsze. Kupując je w sklepie zwracaj uwagę na etykietę – często na opakowaniu zamiast „kiszone” napisane jest „kwaszone”. Kiszenie a kwaszenie to dwa różne procesy – kwasimy za pomocą kwasu octowego, przez co produkt ma mało składników odżywczych, niszczy czerwone krwinki, zakłóca procesy trawienne oraz zazwyczaj zawiera środki konserwujące.

10. Jarmuż

Jarmuż to odmiana kapusty. Jest bogaty w beta-karoten, witaminy K, C, E, z grupy B. Zawiera również żelazo, wapń, magnez, fosfor, białko, błonnik. Jarmuż zawiera także silny przeciwutleniacz – sulforafan, który ma działanie antybakteryjne i antynowotworowe. Uchodzi za jedno z najzdrowszych warzyw. Może być dodawany do sałatek, koktajli albo może być głównym składnikiem domowego pesto. Popularne są również…

Czytaj dalej na następnej stronie… /

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz