Pin It

Popularne są również chipsy z jarmużu, które mogą z powodzeniem zastąpić kupne słone przekąski.

11. Brokuły

Zdaniem Iwony Wierzbickiej brokuły i jarmuż to najbardziej wartościowe warzywa. Brokuły mają wyjątkowe właściwości zdrowotne – chronią przed nowotworami, wrzodami żołądka, anemią, regulują poziom cukru we krwi, poprawiają wzrok. W brokułach znajdziemy m.in. witaminę C, A, K, B6, kwas foliowy, wapń, żelazo, potas, magnez, cynk. Brokuły najlepiej spożywać w surowej postaci, sparzyć wrzątkiem lub krótko gotować na parze (nie dłużej niż 5 min.), aby nie utraciły zbyt wielu cennych składników. Najlepiej przeznaczyć do zjedzenia tylko same róże – nie zjadamy grubej łodygi, ponieważ to właśnie tam gromadzi się najwięcej szkodliwych dla zdrowia azotanów (dowiedz się więcej o zaletach jedzenia zielonych warzyw podczas ciąży).

12. Marchew

Warzywa w każdej postaci są dobrym pomysłem na przekąskę (najlepsze są surowe). Marchewki świetnie nadają się jednak do schrupania i w domu, i w pracy, czy nawet podczas wycieczki. Powszechnie wiadomo, że marchewka zawiera dużą ilość witaminy A, której nadmiar może być szkodliwy w ciąży. Dlatego też zaleca się umiar. W warzywie tym znajdziemy również m.in. witaminy (B1, B2, B6, C, E, H, K, PP), błonnik, pektyny i węglowodany. Jedzenie marchewek odmładza skórę, poprawia wzrok, wzmacnia system odpornościowy.

13. Awokado

Awokado to jedno z najbardziej kalorycznych, ale i najzdrowszych owoców. To przede wszystkim doskonałe źródło dobrego tłuszczu, tak niezbędnego dla prawidłowego rozwoju płodu (w ciąży nie powinno się ograniczać tłuszczu w diecie, ale dobrze wiedzieć jaki tłuszcz jest zdrowy). Awokado zawiera witaminę B, C, E, K, kwas foliowy i składniki mineralne: magnez, potas, cynk, miedź, mangan. Tłuszcze zawarte w awokado to tłuszcze nienasycone. Jedzenie tego owocu zapobiega chorobie Alzheimer’a, chroni przed nowotworami, obniża ciśnienie krwi, zapobiega chorobom serca, dobrze wpływa na funkcjonowanie wzroku. A do tego wszystkiego awokado ma jeszcze wszechstronne zastosowanie w kuchni. Idealnie nada się jako pasta do kanapek czy składnik do sałatki. Z awokado można też wyczarować wiele pysznych i zdrowych deserów, m.in. lody.

14. Domowe ciasteczka

Cukier, sorbitol, olej palmowy, tłuszcze trans, barwniki, aromaty… nawet pozornie zdrowe ciasteczka mogą zawierać wiele niepożądanych składników. Jeżeli mamy ochotę na coś słodkiego, warto przygotować ciasteczka samemu. Wbrew pozorom ich wykonanie nie jest wcale takie trudne, a w internecie można znaleźć mnóstwo pysznych przepisów. Przykładowy przepis (polecany przez dietetyka):

Kruche ciastka bananowo-kokosowe:

  • 1 jajko,
  • 3 banany,
  • 3 łyżki mąki kokosowej,
  • 120g wiórek kokosowych

Banany blendujemy, dodajemy resztę składników i mieszamy na jednolitą masę. Formujemy ciastka i pieczemy 30 min w 180 °C.

Warto sięgać także często po kokos (w tym także po płatki, wiórki, olej kokosowy, wodę kokosową), który dostarcza zdrowych tłuszczów nasyconych.

15. Kasztanowiec-bananowiec

Kasztanowiec-bananowiec to chlebek lub ciasto, co zależy od tego jakich użyjemy dodatków. Zdaniem Iwony Wierzbickiej to świetna przekąska do pracy, szkoły czy na wycieczkę, a przy tym bardzo prosta w wykonaniu. Wystarczy tylko zaopatrzyć się w mąkę kasztanową, jaja, banany i dodatki wg własnego uznania (figi, suszone śliwki). Szczegóły tutaj.

16. Czekolada

Gorzka czekolada o wysokiej zawartości kakao (powyżej 70%) i dobrym składzie (czytamy etykietę) to dobry sposób na przekąskę, o ile tylko powstrzymamy się na jednej lub dwóch kosteczkach. Czekolada uchodzi za bogate źródło magnezu, żelaza czy wapnia, warto jednak pamiętać, że zawiera również duże ilości tłuszczów, cukrów prostych i kofeinę, dlatego lepiej zachować umiar.

A co z popcornem?

Jak wiadomo, zarówno w ciąży, jak i w ogóle na co dzień lepiej unikać słonych przekąsek i chipsów. Możliwe, że zastanawiasz się, czy nie zastąpić je popcornem. Zapytaliśmy dietetyka, czy to pożądana przekąska na czas ciąży. – Popcorn to ziarna kukurydzy, a uprawy kukurydzy pozostawiają wiele do życzenia (modyfikacja GMO, Roundup ready). Nie polecam – mówi Iwona Wierzbicka. Zamiast tego lepiej sięgnąć po którąś z powyższych propozycji.

Sprawdź jeszcze jakie przekąski warto zabrać do szpitala.

Konsultacja: Iwona Wierzbicka, dietetyk kliniczny i trener personalny, specjalista od chorób autoimmunologicznych i metabolicznych.

Iwona Wierzbicka dietetyk

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz