Pin It

Nieprzyjemne pieczenie za mostkiem, odbijanie, niesmak w ustach… Choć zgaga może dopaść każdego, bez wyjątku, to szczególnie daje się we znaki kobietom w ciąży. Uczucie palenia w przełyku bywa bardzo dokuczliwe, utrudniając nawet nocny odpoczynek. Dlaczego właśnie zgaga w ciąży prześladuje nas najbardziej i jak z nią wygrać?

Piekło w przełyku

Ze zgagą mamy do czynienia, gdy kwas żołądkowy wraz z nadtrawionym jedzeniem przesuwa się „do góry”, czyli do przełyku. W ciąży zjawisko to zachodzi wyjątkowo często i jest szczególnie dotkliwe. Dlaczego? Jak zwykle, za wszystko odpowiadają hormony. Pod ich wpływem dochodzi do rozluźnienia mięśni, w tym tzw. zwieracza przełyku, którego zadaniem jest zatrzymywanie w żołądku przyjętego pokarmu. Gdy zwieracz nie pracuje tak jak powinien, treść żołądkowa wraca do przełyku, drażniąc jego śluzówkę i wywołując dobrze znane uczucie palenia za mostkiem. Zgadze sprzyja także powiększająca się macica, która z każdym kolejnym miesiącem ciąży coraz bardziej uciska na żołądek. Nie bez znaczenia są też nawyki żywieniowe przyszłej mamy, która czasem je za dużo, zbyt obfite porcje i miesza ze sobą różne produkty.

Co przyniesie ulgę?

Zwróć uwagę na to, co znajduje się na twoim talerzu. Możesz być pewna, że zgaga dopadnie cię po daniach tłustych, smażonych i pikantnych. Niekorzystnie zadziała także mocna herbata, kawa (jeśli z niej nie zrezygnowałaś), gazowane napoje i słodycze. Im produkt bardziej przetworzony i im więcej konserwantów ma w sobie, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawi się zgaga. Zapomnij więc o wszelkich zupach w proszku, nie tylko z uwagi na pieczenie w przełyku, ale także z tego względu, że nie posiadają żadnej odżywczej wartości. Najlepszym rozwiązaniem jest obserwowanie reakcji organizmu po każdym posiłku i wykluczenie z jadłospisu tych pokarmów, które ci nie służą (wiele zdrowych produktów znajdziesz tutaj).

Zadbaj o to, aby żołądek nigdy się nie nudził. Jeśli chodzisz głodna, kwasy, które nie mają co trawić, podrażniają śluzówkę. Jedz więc często, ale małe porcje. W miarę możliwości celebruj każdy posiłek. Spożywaj go powoli, dokładnie przeżuwając – pamiętaj, że trawienie zaczyna się już w jamie ustnej, gdy jedzenie miesza się z zawierającą enzymy trawienne śliną. Przy okazji trochę… pomedytujesz. Smakowanie potraw, zwracanie uwagi na każdy kęs jest przykładem tzw. treningu uważności, który odciąga twoje myśli od codziennych problemów i kieruje je na chwilę, która właśnie trwa. Nie zapominaj, że stres także zwiększa wydzielanie kwasów.

Po jedzeniu nie schylaj się i nie wykonuj gwałtownych ruchów. Usiądź w fotelu lub ułóż się na kanapie w pozycji półleżącej – najlepiej, aby ku górze unieść tułów, poczynając już od dołu pleców, a nie tylko samą głowę i barki. W takiej samej pozycji spróbuj też spać, jeśli zgaga dokucza ci również w nocy.

Miej zawsze pod ręką migdały i przegryzaj je między posiłkami. Skutecznie neutralizują kwasy żołądkowe. W ciągu dnia jak najczęściej popijaj małymi łykami niegazowaną wodę mineralną. Raz, dwa razy dziennie wypij kleik z siemienia lnianego. Łyżeczkę rozgniecionych nasion lnu, które bez problemu zdobędziesz w każdej aptece czy sklepie zielarskim, zalej szklanką wrzątku i odczekaj kilka minut, aż zacznie się wydzielać śluz. To właśnie on ma zbawienne działanie na układ pokarmowy: pokrywa go cienką warstewką, która chroni przed podrażnieniami. Dokładnie wymieszaj i powoli wypij całą zawartość szklanki, włącznie z rozdrobnionymi nasionami (obejrzyj film na ten temat). Dość kontrowersyjnym produktem jest mleko. Niektórym mamom pomaga, u innych przynosi tylko chwilową ulgę czy wręcz potęguje nieprzyjemne pieczenie. Spróbuj sama i sprawdź, jak działa na ciebie.

Jeśli żadne domowe metody nie pomagają, a zgaga jest bardzo uciążliwa, poproś o pomoc lekarza. Może zalecić przyjmowanie leków alkalizujących, które nie będą stanowiły zagrożenia dla zdrowia twojego i maluszka.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz